گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درخصوص شکنجه امروز شنبه در رباط پایتخت مغرب اعلام کرد هر چند که اوضاع عمومی در مغرب بهبود یافته اما اعمال شکنجه از بین نرفته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوان مندز در دیداری مطبوعاتی در پایان سفر یک هفته ای خود به مغرب اعلام کرد  اوضاع جاری درباره اعمال شکنجه در مقایسه با دهه های گذشته به طور کلی بهبود یافته است.

وی همچنین گفت اما مواردی از آثار شکنجه روی بدن قربانیان که شاهدی بر اعمال شکنجه بود، توجه مرا جلب کرد.

مندز همچنین به اطلاعات معتبری درباره اعمال خشونت هایی با استفاده از ضربات مشت، باتون و استفاده از شوک الکتریکی و سوختگی با سیگار اشاره کرد.

مندز افزود به اعتقاد وی این اقدامات معادل با شکنجه ممکن است در مواقعی که به ویژه رویدادهای شدید مانند تظاهرات گسترده ای که به منزله تهدید علیه امنیت ملی یا اقدامات ترویستی تلقی شده، اعمال شده باشد.

مندز که پانزدهم ماه سپتامبر به دعوت مغرب و با هدف کمک به مقامات این کشور جهت رعایت حکومت قانون وارد رباط شده بود، دو روز دوشنبه و سه شنبه را در صحرای باختری با مقامات محلی و همچنین نمایندگان جامعه مدنی آنجا دیدار کرد.

او همچنین از زندان لعیون، شهر اصلی صحرای باختری که در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج ضمیمه مغرب شده است، دیدار کرد. صحرای باختری همواره موضوع بحرانی میان جنبش استقلال طلب پولیساریو و رباط بوده است.

مندز با اشاره به اینکه پیش از دیدار و در خلال آن صدها درخواست از صحرای غربی دریافت کرده است، وعده داد همه خواسته ها را به طور دقیق برسی کند.

مندز تصریح کرد گزارش وی درباره شکنجه در سال دو هزار و سیزده به شورای حقوق بشر در ژنو ارائه خواهد شد.

مندز همچنین با اشاره به برگزاری تظاهراتی در مغرب از آغاز بهار عربی خاطر نشان کرد: مواردی که در آنها حاکمیت به طور افراطی از زور استفاده کرده، به طور ناگهانی افزایش یافته است.

مندز گفت حق تجمع مسالمت آمیز باید محترم شمرده شود، اما در صورت تندروی تظاهر کنندگان پلیس حق داشته با در نظر گرفتن معیارهای بین المللی مداخله کند.

 مندز تصریح کرد: به اعتقاد من با تصویب قانون اساسی جدید مغرب در ماه ژوئیه سال دو هزار و یازده، درباره مشکل شکنجه تغییرات امیدوار کننده ای به وجود آمده است اما با اینکه در مرحله کنونی ارزیابی تاثیر واقعی آن دشوار است، به نظر می آید مقامات بلند پایه به آن متعهدند و من امیدوارم تلاش های مداوم در این زمینه ادامه یابد.
برچسب ها: مغرب ، شکنجه ، سازمان ملل ، مندز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار