امروزه کاربرد رادیو ایزوتوپ ها در پزشکی هسته ای بسیار با اهمیت بوده و در کشور ماهم در این زمینه کارهایی در حال انجام است.

مهندس محمد امین احمدی فقیه، عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: شایان ذکر است که امروزه پزشکی هسته اي یک بخش مهم و وابسته به علوم پزشکی است.

وی تصریح کرد: تولید رادیو ایزوتوپ ها، رادیو نوکلئیدها و راديو داروها و انواع ترکیبات آن ها برای کاربرد پزشکی هسته ای یک بخش مهم فعالیت هسته ای و رادیو شیمی را تشکیل می دهد.

مهندس احمدی فقیه خاطر نشان کرد: به ایزوتوپ های ناپایدار عناصري که از خود تابش گسیل می کنند رادیو ایزو توپ می گویند که در پزشکی هسته ای برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این عضو پژوهشکده گفت: هر یک از این رادیو ایزوتوپ ها ذرات مختلفی مانند آلفا، بتا، گاما و پوز یترون ساطع می کنند که کاربردهای مناسب خود را دارند.

مهندس احمدی فقیه متذکر شد: به طور کلی بیش از 1800 رادیو ایزوتوپ در جهان وجود دارد که بیشتر آنها به صورت مصنوعی تولید می شوند و انواع این رادیو ایزوتوپ ها دارای نیمه عمر طولانی، متوسط و کوتاه دارند که کاربرد ایزوتوپ ها با نیمه عمر کوتاه در پزشکی هسته ای و نحوه استفاده سریع از آنها از اهمیت بالایی برخودار است.

وی تاکید کرد: روش های مختلف تهیه و تولید این رادیو ایزوتوپ ها از لحاظ اقتصادی، راحتی و در دسترس بودن بسیار مهم است و در کشورهای توسعه یافته برای تصویر برداری، مدیریت و تشخیص درمان انواع بیماری ها مانند سرطان ضروری است.

مهندس احمدی فقیه تاکید کرد: از لحاظ توسعه اقتصادی برای آینده کشور از اهمیت بالایی برخودار است که در کشور ما در این زمینه کارهای بسیاری در حال انجام است که مورد اهمیت است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار