فاصله زیادی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و مهارت کار آفرینی یک حلقه مفقود در آن به شمار می آید.

شهریار احمد بیگی استاد دانشگاه علمی کاربردی در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، گفت: این انتقاد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از مهارت کاری لازم برخوردار نیستند کاملاً صحیح است و به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است.
 
وی افزود: اگر امروز این واقعیت را به عنان یک مشکل واقعی نپذیریم و فرهنگ سازی درست در این امر صورت نگیرد مشکلات زیادی به وجود می آید.
 
احمد بیگی تصریح کرد: امروزه مسیر دانشگاه و صنعت از هم دور است و این بحث مهارت کار آفرینی به عنوان یک حلقه مفقوده محسوب می شود.
 
احمد بیگی تصریح کرد: مهارت های امروزه ما به صورت کاملاً بریده شده به دانش روز انتقال می یابد و انتقاد های زیادی هم از دو طرف صنعت و دانشگاه وجود دارد.
 
** مشکل اصلی در مهارت کاری دانشجویان برنامه ریزی است
 
احمد بیگی در ادامه به راهکارهای موجود برای حل این مشکل اشاره کرد و گفت: انتقاد صنعتگران از دانشگاه و انتقاد پذیر بودن دانشگاه ها و برنامه ریزی صحیح در این امر راهکار مناسبی در این امر است.
 
وی افزود: مشکل اصلی ما برنامه ریزی است چرا که فردی یک برنامه چند ساله را می ریزد و زحمت زیادی هم می کشد اما با روی کارآمدن فرد دیگری تمام برنامه ریزی ها رد شده دوباره از ابتدا برنامه ریزی آغاز می شود.
 
احمد بیگی اظهار داشت: آن قدر که هم اکنون بر روی کنکور سرمایه گذاری و تمرکز شده بر روی مهارت کاری دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی کار نشده است.
 
وی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی است که فعالیت دانشجویان باید به صورت کاربردی صورت گیرد یعنی 60 درصد کاربردی و 40 درصد تئوری باشد.
 
اما هم اکنون شاهد هستیم که 90 درصد فعالیت دانشجویان در این دانشگاه به صورت تئوری صورت می گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: ما شعار می دهیم برنامه می ریزیم اما اجرا نمی کنیم و این امر فایده ندارد باید وزارت علوم و دست اندرکاران وزارت علوم و دانشگاه ها به عنوان مراکز دانش بنیان تلاش بیشتری در جهت حل این مشکل داشته باشند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار