وزیر آموزش‌وپرورش ضمن توصیه‌هایی به خانواده‌ها گفت: دانش‌آموز امروز با دو دهه گذشته متفاوت است و هر لحظه در معرض آسیب‌های جدی قرار دارد.

علیرضا کاظمی در گفتگو با معلمان، دانش‌آموزان و والدین از شبکه شاد گفت: رویکرد دولت چهاردهم در توجه به آموزش و پرورش در بالاترین سطح خود قرار دارد و قضاوت ما تا کنون آن را تأیید می‌کند، رئیس جمهور نیز بار‌ها در سخنان خود تأکید کرد "اولویت نخستم بعد از اقتصاد، آموزش و بهداشت است".

وی گفت: در آموزش و پرورش مهمترین برنامه اجرای سند تحول بنیادین و سیاست‌های رئیس جمهور است، مهمترین مسائل مطرح شده در سند تحول بنیادین عبارتند از ارتقای کیفیت آموزش، توسعه آموزش پیش دبستانی و افزایش پوشش تحصیلی، تقویت آداب و مهارت‌های زندگی، توسعه هنرستان‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و معلمان باانگیزه، توانمند و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه‌ای.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رویکرد توسعه عدالت آموزشی، نزدیک کردن برنامه‌های آموزشی به نیاز‌های نسل جوان، توجه به هوش مصنوعی و واقعیت افزوده مدنظر است و می‌تواند شکاف دیجیتال در فرآیند آموزش را کمرنگ کند و در این میان معلمان و مدیران نقش نخست را بازی می‌کنند و مهمترین رکن تحول در نظام آموزش و پرورش هستند و خانواده‌ها بالاترین شریک تربیتی مدارس هستند.

کاظمی با اشاره به نگاه به مدرسه مطرح کرد: معتقدیم مدرسه کانون تحول است و تربیت در آنجا شکل می‌گیرد بنابراین شعار خود را "برای ایران برای مدرسه" قرار دادیم، مدرسه باید محیطی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان، با نشاط و امیدآفرین و سرشار از فعالیت‌های اجتماعی و نقش‌پذیری دانش‌آموزان باشد تا مهارت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را تجربه کنند.

وی بیان کرد: مدرسه باید فرایند استفاده از اصحاب خرد را در دستور کار داشته باشد و زمینه نقش‌پذیری دانش‌آموزان و مشارکت تمام اجزای تعلیم و تربیت یعنی خانواده‌ها را فراهم کند همچنین تفاوت‌های دانش‌آموزان را به رسمیت شناخته و متناسب با استعداد‌های متفاوت زمینه لازم را برای رشد آنها فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم و مدیر قلب تپنده و راهبران اصلی مدرسه هستند بنابراین افزایش توانمندی و صلاحیت‌های آنها سطح مدرسه را رشد خواهد داد. باید تلاش کنیم در آستانه آغاز سال تحصیلی در کنار تمام فعالیت‌ها برای بازگشایی مدارس جو روانی و عاطفی بین معلمان و دانش‌آموزان و معلمان و مدیران برقرار کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه رمز موفقیت مدرسه رهبری آن است و رهبر تربیتی مدرسه با نفوذ در دل‌ها و ایجا وفاق و همدلی تیم مسنجمی را شکل می‌دهد و دانش‌آموز را در هر شرایطی در مدرسه نگه می‌دارد، گفت: مدیر موفق زمینه مشارکت اولیا و دانش‌آموزان را فراهم می‌کند و با استفاده از ظرفیت خانواده‌ها، دغدغه‌های اجرایی برای بازگشایی مدرسه را کمرنگ می‌کند.

وی افزود: معلمان در تربیت دانش‌آموزان نقش کلیدی دارند و رابطه خوب و عاطفی آنها با دانش‌آموز باعث رشد خلاقیت و تربیت مناسب آنها می‌شود. معلم الگوی دانش‌آموزان است و باید در نوع دیدگاه، رفتار، اعتقادات، لباس پوشیدن، تواضع و گفتار خود دقت داشته باشد چرا که تأثیر تربیتی نقش الگویی معلم به مراتب بیشتر از نقش دانشی او است و بهترین ویژگی برای یک معلم مهربانی است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدیران حتماً قبل از آغاز سال تحصیلی با معلمان و انجمن اولیا و مربیان مدرسه یک نشست برگزار کنند و نقش خانواده‌ها را در مدرسه ترسیم کنند.

وی خطاب به خانواده‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: دانش‌آموز امروز با دو دهه گذشته متفاوت است و هر لحظه در معرض آسیب‌های جدی قرار دارد، والدین باید این آسیب‌ها را شناخته و به فرزند خود البته به شیوه دوستانه گوشزد کنند. دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های همچون اعتیاد در معرض خطر هستند، چون امروز فضای مجازی باعث شده است دانش‌آموز در فضای فردی قرار بگیرد.

کاظمی ادامه داد: ما تمام بستر‌های لازم را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌ایم و خانواده‌ها در این زمینه حساس باشند و علائم آسیب‌های اجتماعی و نحوه مواجهه با آن را بدانند. شخصیت دانش‌آموز در خانه شکل می‌گیرد و بعد وارد مدرسه می‌شود و مدرسه زمینه رشد را فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به خانواده‌ها بیان کرد: مشارکت شما در فرآیند یادگیری به موفقیت تحصیلی فرزندتان کمک می‌کند و ما بدون همراهی خانواده هرگز به موفقیت نمی‌رسیم. امروز یکی از مسائل، تعارضات فرهنگی بین خانواده و مدرسه است، اگر مدرسه موضوع تربیتی نماز، حجاب و ایثار را مطرح می‌کند حتماً خانواده‌ها با مدرسه همراهی کنند در غیر این صورت دانش‌آموز میان دو تعارض قرار می‌گیرد که نمی‌داند کدام را انتخاب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار