وزیر بهداشت عنوان کرد:

پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم در کشور 70درصد است

در حال حاضر مردم 54/6 درصد از هزینه های درمان را از جیب خود پرداخت می کنند که با پرداخت حق بیمه این میزان به 70 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت شب گذشته در اجلاس روسای انجمن های عموم پزشکی که در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: تلاش ما این است که از خدمات انجمن های پزشکی استفاده کنیم چرا که این انجمن ها پتانسیل علمی بالایی دارند و می توانیم یک سری وظایف و فعالیت ها را با نظر خودشان به آنها بدهیم.
 
وی ادامه داد: ما سیستم پزشکی خوبی در کشور داریم ولی نظامی که باید در آن پزشکان و پرستاران در کنار هم باشند و ارائه خدمات بدهند سامان دهی خوبی ندارند که یکی از پیامدهای نداشتن این سامان دهی خوب پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم به اندازه 54/6 است که این رقم در کشور های دنیا بسیار کم است.
 
باید توجه داشت اگر مردم به غیر از هزینه های سلامت که از جیب پرداخت می کنند حق بیمه پرداختی انها را هم در نظر بگیریم پرداختی از جیب مردم در کشور ما به 70 درصد می رسد که این یک ظلم برای مردم است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه پزشک خانواده سهم دولت برای پرداخت هزینه های پزشکی افزایش می یابد اظهار داشت: این به نفع مردم است در  واقع فقط جایگزینی دولت با مردم است.
 
دستجردی ادامه داد: مباحثی که در جامعه پزشکی مطرح می شود بسیاری از آنها به بی اخلاقی ما به حق یا ناحق منتهی می شود که اگر طرح پزشک خانواده اجرایی شود هزینه پرداختی از جیب مردم کم شده و خیلی از این اتهامات برداشته می شود.
 
وی عنوان کرد: با پرداخت شش هزار میلیارد تومان از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مجلس برای وزارت بهداشت مصوب کرده می توان بسیاری از مشکلات بخش دولتی را برطرف کرد بنابراین همه باید در این برنامه کشوری و ملی که منفعت آن برای مردم است کمک کنند تا این برنامه اجرا شود.
 
**به هیچ وجه دیدگاه سلطه پزشکی در وزارت بهداشت وجود ندارد.
 
 وی در ادامه با بیان اینکه ما 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم تصریح کرد: بسیاری از خانم های ماما که چند شغله هستند از جایگاه ماماها در نظام پزشک خانواده انتقاد می کنند و اجرای این برنامه را سلطه پزشک خانواده بر دیگر رشته ها می دانند.
 
ولی اگر با دید کارشناسی به این برنامه نگاه شود این برنامه سی هزار مامای بیکار را به کار می گیرد پس چرا نباید از اجرای این برنامه استقبال و دفاع شود.
 
 
دستجردی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمار سزارین در کشور ما 40 درصد است که باید کاهش یابد و برای این کاهش برنامه هایی دیده شده تا کمک کننده باشند.
 
بنابراین افرادی که انتقاد می کنند که رشته های دیگر زیر سلطه پزشکی هستند به هیچ وجه این دیدگاه امروز وجود ندارد که بخواهند پزشکان حاکمیت کنند بلکه ما در مسئولیت های مختلف وزارت بهداشت از تمام رشته ها استفاده کردیم و باید این طرز تفکر تغییر یابد.
 
وی گفت: امسال سال سختی برای بودجه است ما بودجه را از تمام اطراف می گیریم و به برنامه پزشک خانواده سوق می دهیم چون اجرای این برنامه به نفع احاد مردم است.
 
**آموزش پنج هزار پزشک در دوره تخصصی پزشک خانواده از مهر ماه
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم  برنامه پزشک خانواده پرونده الکترونیک سلامت است گفت: ما در این برنامه به این پرونده نیازمندیم که این پرونده تا چند ماه آینده اجرایی شود.
 
همچنین دوره تخصصی پزشک خانواده از مهر ماه بدون آزمون با آموزش  پنج هزار پزشک را راه اندازی شد.
 
دستجردی به طب سنتی اشاره کرد و عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه به طب سنتی اختصاص پیدا کرده است.اولین فارغ التحصیلان رشته طب سنتی اسفند سال گذشته فارغ التحصیل شده اند و دوره دوم شهریور ماه فارغ التحصیل شده اند.
 
 دارو سازی سنتی، طب سنتی، تاریخ پزشکی، و تغذیه سنتی جزء کارهایی است که با عمق فراوان در وزارت بهداشت در حال اجرا و پیگیری است.
 
همچنین نظام نامه طب سنتی تصویب شد که در کنار آن برای توسعه طب سنتی نیاز به معاونت این طب داشتیم که معاونت آن را نیز راه اندازی کرد.
 
وی تصریح کرد: از شاخص های عدالت در سلامت به میزان مرگ و میر مادران باردار در کشور است که این آمار از 240 به بیست و یک در هر 100 هزار تولد زنده رسیده است.
 
ولی باید توجه داشت که در برخی استانها ما هنوز با تعداد مرگ و میر بالای مادران مواجه هستیم که باید با افزایش اقدامات بهداشتی و درمانی این آمار را کاهش دهیم. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار