برخلاف برخی از تصورات، ورزش کردن موجب بهبود تراکم استخوان ها نمی شود، بلکه این عمل تنها به حفظ تراکم استخوان کمک می کند.

مهدی آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: ساختار بدن هر انسان با دیگران متفاوت است و هر ساختاری به فعالیت ها  و تحرکات بدنی، ممکن است واکنش بسیار متفاوتی نشان دهد.

وی افزود: البته انجام فعالیت و تحرک بدنی و ورزش در اغلب موارد تاثیر مثبتی بر روی ساختار بدن، مفاصل ، استخوان ها و ماهیچه ها دارد که در بسیاری از موارد این تاثیر با فعالیت ها و اقدامات دیگر قابل مقایسه نیست.

آزما با اشاره به این که تاثیر ورزش در زنان و مردان تفاوت چندان زیادی با هم ندارد اظهار داشت: همچنین در تمرینات با شدت یکسان، اختلافی در میزان بروز آسیب های ناشی از ورزش در زنان و مردان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ورزش تاثیرات قابل توجهی بر روی استخوان ها ی بدن به ویژه زنان دارد که در صورتی که این عمل با تغذیه مناسب همراه باشد ، تاثیرش بسیار بیشتر است.

آزما تاکید کرد: بر خلاف برخی از تصورات، ورزش کردن موجب بهبود تراکم استخوان ها نمی شود بلکه ایم عمل تنها به حفظ تراکم استخوان ها کمک می کند.

وی با اشاره به این که در صورت مصرف مقادیر مناسب کلسیم، ورزش می تواند موجب شکل گیری استخوان های قوی و مستحکم شود ، یادآور شد: در کنار انجام فعالیت بدنی  و ورزش ،در صورتی که سایر الگوهای زندگی نیز به نحو صحیحی باشد، در آن صورت احتمال تاثیر ورزش بر استحکام استخوان ها ، مفاصل و عضلات بیشتر خواهد بود.


** زنان در انجام فعالیت بدنی و ورزش بیشتر مصمم باشند

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به خبرنگاران باشگاه خبرنگاران، گفت: ورزش کردن یک نیاز مهم و ضروری برای بدن است و این نیاز هیچ گونه ارتباطی به زن یا مرد بودن ندارد.

آزما با بیان این که بسیاری از زنان به دلایل مختلف  از انجام فعالیت های بدنی و ورزش کردن اجتناب می کنند،  تصریح کرد: ترس از بروز آسیب های ورزشی به دلیل پایین تر بودن قدرت عضلانی و تاثیرات برخی از دوران های زندگی بر استخوان ها و مفاصل، از جمله دلایلی است که برخی از زنان به خاطر آن به سمت ورزش روی نمی آورند.

وی تاکید کرد: ورزش همان قدر که بر روی سلامت جسمی و روحی – روانی مردان تاثیر دارد، به همان میزان نیز بر زنان تاثیر مثبت دارد.

آزما با اشاره به این که زنان در انجام فعالیت بدنی و ورزش باید بیشتر مصمم باشند، یادآور شد: البته در برخی از دوران های زندگی مانند دوران بارداری باید سطح فعالیت بدنی را کاهش داد وبا احتیاط بیشتری ورزش کرد.

وی گفت: فعالیت ورزش در صورتی که شدید باشد، اگر چه سطح استروژن خون در زنان را تا حدودی کاهش می دهد، اما تاثیر خاصی بر سطح عملکرد بدن ندارد.

آزما خاطر نشان کرد: ورزش و فعالیت بدنی تاثیرات بسیار مفیدی دارد که پیشگیری از برزو بیماری های قلبی، عروقی ، دیابت ، برخی از سرطان ها، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بعضی از مشکلات استخوانی ف مفصلی و عضلانی از جمله برخی از این فواید است./ح
برچسب ها: ورزش ، استخوان ، کلسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار