یک اندیشکده انگلیسی در گزارشی نوشت:چشم انداز وضعیت کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس حکایت از بحران‌های فزاینده در ماه‌های آتی دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "روسی" در گزارشی نوشت: در ماه‌های پيش رو و در پاییز برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با چالش‌های بسیاری روبرو خواهند شد.

بر اساس این گزارش، این کشورها قطعا با ناآرامی مواجه می‌شوند و همانند تابستان داغ باید منتظر وقایع تازه‌ای و البته سوزانی در این منطقه بود.

*کویت اوضاع بسیار درهم ریخته‌ای دارد

در این بین پارلمان کویت نقطه اول است و اظهارات عجیب و غریب نمایندگان مجلس این کشور بشدت مجلس را به چالش کشیده است. انتخابات چند منظوره و پی در پی دیگر همگی مواردی بوده که در کویت در این چندسال مشاهده شده است.

اپوزوسیون کویت نیز تا تقاضاهایش برآورده نشوند مجلس این کشور را متشنج خواهد کرد. در این بین با پیامدهای ناشی از اصلاحات و نخست وزیر منتخب کنونی باید منتظر پاییز سختی در کویت بود.در کل کویت در اجرای دموکراسی شکست خورده است.

*عربستان سعودی بسیار شکننده شده است

و اما عربستان سعودی که استان واقع در شرق این کشور در هفته‌های اخیر بشدت ملتهب بوده است.

از اواسط جولای تاکنون شیخ "نمر النمر"، روحانی شیعه و برجسته ترین منتقد این کشور خشم سران سعودی را برانگیخته است.

این فعل و انفعالات همگی بعد از مرگ "شاهزاده نایف"، وزیر کشور اسبق سعودی رخ داد. هرچند که "شاهزاده سلمان" بلافصله جای " نایف" را پرکرد اما شکنندگی زیاد در سلطه سعودی مشخص است و بطور یقین این برای امنیت این کشور بشدت نگران کننده است.

*امارات متحده عربی نگران حزب "الاصلاح" است

امارات متحده نیز در چند ماه اخیر دستگیری‌های گسترده‌ای را علیه اعضاي حزب " الاصلاح" براه انداخته و مقام‌های این کشور حزب" الاصلاح" را شاخه‌ای از "اخوان السلون" می‌دانند.

دولت امارات متحده عربی دستگیری‌های اخیر گسترده اعضای این حزب را دفاع از حاکمیت خود نامیده است و سعی کرده این حزب را به ارتباط با خارجی‌ها نسبت دهد.

هنگامی که از بیرون به مسئله امارات متحده عربی نگاه می‌شود وضعیت بسیار بغرنجی قابل مشاهده است و سران این کشور ترس فزاینده‌ای را نسبت به آزاد گذاشتن فعالیت حزب " الاصلاح" دارند.

اندیشکده "روسی" در خاتمه می‌نویسد: البته وضعیت در مناطق دیگر خاورمیانه نیز آرام نیست. در یمن وضعیت بدی حکمفرما است.

حكام بحرین هم کماکان به دستگیری‌ها ادامه می‌دهند و در مجموع بنظر می‌رسد باید ماه‌های پر حادثه‌ای را در کشور‌های یاد شده در آينده نه چندان دور انتظار داشت.

برچسب ها: کویت ، عربستان ، بحرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار