پايگاه خبري گلوبال ريسرچ در گزارشي در خصوص بالا گرفتن اعتراضات مردمي در عربستان نوشت: عربستان حدود دو سوم ذخاير اثبات شده نفت جهان را دارد و از جمله صادر کنندگان اصلي گاز طبيعي در جهان به شمار مي رود و تعجبي ندارد که چرا آمريکا از آنچه که ناظران سرکوبگرترين رژيم جهان توصيف کرده است حمايت مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ آمريکا در عربستان سعودي به امتيازاتي دست يافته است که براساس اسناد فاش شده وزارت خارجه امريکا آنرا منبع قدرت استراتژيک و يکي از بزرگترين ذخاير مواد اوليه در جهان توصيف کرده است. اين جمله تاحد زيادي نشان مي دهد چرا آمريکا به شدت علاقمند به سلطه طلبي در منطقه است. ديداري که "فرانکلين روزولت" در چهاردهم فوريه 1945 ميلادي با پادشاه وقت عربستان برگزار کرد در واقع سرآغاز هفت دهه مناسبات نزديک دو کشور شد.
در حال حاضر "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان قدرت در عربستان را در دست دارد وي اکنون 88 سال دارد و از نظر سلامت در وضعيت مناسبي نيست. "سلمان بن عبدالعزيز" وليعهد کنوني نيز با مشکلات زيادي از نظر سلامت روبرو است. وي اخيرا براثر سکته چندين هفته بستري بود و خاندان حاکم عربستان از اين نظر با مشکلات عمده اي روبرو است.  
دموکراسي دراين کشور کاملا ممنوع است. بسياري از شهروندان در عربستان سعودي از حقوق اوليه خود محروم هستند و زنان نيز به طور ويژه اي به حاشيه رانده شده اند. فعاليت احزاب سياسي و نيز برگزاري انتخابات در اين کشور ممنوع است. پادشاه عربستان شوراي وزيران را منصوب مي کند. اين شورا شامل نخست وزير، معاونان وي، بيست وزير ، شمار زيادي مشاور و سران سازمانهاي دولتي است.  
اين کشور سيزده استان دارد. حاکمان عربستان فرمانداران اين استانها را تعيين مي کنند آنها نيز يا از شاهزادگان هستند و يا از اقوام نزديک خاندان حاکم. در سال 1993 ميلادي، محدوديتي چهارساله براي فعاليت وزرا اعمال شد و در سال 1997 ميلادي نيز شمار اعضاي شوراي مشورتي از 60 نفر به نود نفر افزايش يافت.  
رسانه ها در اين کشور به شدت کنترل مي شوند، بيشتر وب سايت ها بسته اند. اسلام دين رسمي اين کشور و پيروي از اديان ديگر نيز ممنوع است.  
"خالد الحربي" روزنامه نگار سعودي مي گويد درآمدهاي حکومت عربستان سالانه از 400 ميليارد دلار بيشتر است. اين درحالي است که ميانگين درآمد مردم عادي در عربستان حدود 400 دلار است. الحربي مي گويد 60 درصد از مردم عربستان در فقر زندگي مي کنند.
نابرابريهاي زيادي ميان طبقه ثروتمند و فقير عربستان وجود دارد. سطح درآمد به چگونگي توزيع ثروت توسط خاندان حاکم عربستان سعودي بستگي دارد. در واقع اين خاندان حاکم و طبقه نخبه عربستان هستند که بيشترين سهم را دارند. بيشتر مردم عربستان به گدايي و تکدي گري مشغولند و با مهاجران ديگر شهروندان غيربومي رفتاري بدتر مي شود.
در پي اين همه نقض حقوق بشر ، فقر و اختلاف طبقاتي، اعتراضات در عربستان سعودي آغاز شد. اين اعتراضات نخست در استان قطيف شکل گرفت و سپس به ديگر بخشهاي اين کشور گسترش يافت.  
"محمد المساري" همزمان با گسترش اعتراضات در عربستان گفت احتمال دارد سرکوب هاي معترضان در عربستان سعودي به خشونت بيشتر در اين کشور منجر شود. وي همچنين پيش بيني کرد که هزاران نفر از مردم عربستان سعودي به خيابانهاي اين کشور بريزند. وي همچنين از حمله به زنان به شدت انتقاد کرد و گفت اين گونه اقدامات احمقانه پيامدهاي بسيار شديدي خواهد داشت.  
اعتراضات و تظاهرات عمومي به شدت در عربستان سعودي ممنوع است. با اين حال مردم عربستان سعودي ديگر به طور آشکار اعتراض مي کنند. نهم ژوئيه بهانه ديگري براي اعتراضات مردم بود. شيخ "نمر النمر" روحاني شيعه پس از آنکه از ناحيه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت بازداشت شد.  
بازداشت اين روحاني با اعتراضات گسترده در مناطق مختلف عربستان سعودي همراه بود و اين اعتراضات به شدت گسترش يافت. اين اعتراضات علاوه بر مدينه در جده و ابحا نيز برگزار شد با اين حال شديدترين اعتراضات در رياض پايتخت عربستان سعودي روي داد.  
مردم عربستان در اين تظاهرات شعارهاي ضد رژيم مي دهند. جوانان بيکار در عربستان خواستار اشتغال هستند. مردم سراسر عربستان آزادي سياسي ،اجتماعي مي خواهند و خواستار آزادي زندانيهاي سياسي و نيز پايان حاکميت آل سعود هستند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار