يک کارشناس سياست خارجي گفت: آينده عربستان در گرو حضور حداکثري اهل سنت در کنار شيعيان است تا پایه های حکومت آل سعود متزلزل شود.

حسين رويوران کارشناس سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اعتراضات گسترده در عربستان گفت: شيعيان شرق اين کشور از آزادي ها و حقوق سياسي- اجتماعي و مذهبي برخوردار نيستند لذا اين نابرابري ها به همراه بهره گيري از تجربه هاي بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه، انگيزه اي جدي براي شعله ور شدن قيام های مردمی شده است.

وي با اشاره به روند اعتراضات در  عربستان و سرکوب مردم اين کشور افزود: سرکوب مردم از سوي دولت به گسترده بوده که باعث اعتراض علما شد و  دولت اين کشور به جاي تغيير رفتار خود دست به بازداشت شيخ نمر زد و باعث گستردگي قيام ها شد.

رويوران ادامه داد: تحت فشار بودن شيعيان و افزايش خفقان در عربستان، موجب موج اعتراض مردمی در این کشور شده و رژيم آل سعود را سردرگم کرده اما اين قيام ها تا وقتي ماهيت فراگير نداشته و اهل سنت را در بر نگيرد باعث تحول در اين کشور نخواهد شد.

اين کارشناس سياست خارجي تصريح کرد: آينده عربستان در گرو حضور حداکثري اهل سنت در کنار شيعيان است و ورود آنها مي تواند بحث تغيير در ساختار سياسي رژيم را جدي کند.

کارشناس سياست خارجي خاطر نشان کرد: غرب از آل سعود به صورت جدي حمايت خواهد کرد چرا که اين کشور داراي بيشترين منابع نفتي است و از لحاظ جايگاه ديني و وجود حرمين شرفين قدرت تاثير گذاري بر جهان اسلام را دارد اما اگر اعتراضات فراگير شود نه آمريکا نه آل سعود، توانايي مقابله در برابر معترضان را نخواهند داشت.
انتهاي پيام/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار