کارشناسان سياسي بر اين باورند اقدام مقامات سعودي در استفاده از شيوه هاي سرکوب روشمند مانع از گسترش اعتراضات در شهرهاي اين کشور نمي شود به ويژه آنکه اين اعتراضات به همه اقشار جامعه عربستان کشيده شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم؛ شهروندان عربستاني با برگزاري تظاهراتي در شهر رياض، پايتخت، اقدام نيروهاي امنيتي اين کشور در سرکوب دانشجويان دختر در دانشگاه ملک خالد در شهر ابها را محکوم کردند.

معترضان از مقامات رژيم آل سعود خواستند تحقيقات کاملي را درباره اين سرکوبگري آغاز و قاتلان را محاکمه کند. از سوي ديگر کميته حمايت از روزنامه نگاران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از مقامات سعودي خواست فورا سه تن از وبلاگ نويسان عربستاني زنداني را که تحرکات سياسي در منطقه الشرقيه اين کشور را پوشش مي دادند، آزاد کنند.


سمير بصيري گزارشگر اين شبکه در گزارشي در اين زمينه افزود: دامنه اعتراضات در عربستان سعودي در چارچوب اعتراضات دانشجويي براي محکوم کردن کشته شدن يک دانشجوي دختر و زخمي شدن ده ها تن ديگر در شهر ابها ابعاد گسترده اي به خود گرفته است. معترضان در شهر رياض با سردادن شعارهايي جنايت نيروهاي امنيتي اين رژيم عليه دانشجويان دختر را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با خواسته هاي به حق دانشجويان در آزادي بيان ابراز همبستگي کامل کردند.
در پي افزايش اعتراضات و اعتصاب در مناطق مختلف عربستان سعودي، عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه اين کشور دستور داد کميته بحراني براي پيگيري تحولات اعتراض آميز در اين کشور تشکيل شود. وي از نهادهاي امنيتي اين کشور خواست فورا به هر قيمتي اين اعتراضات را متوقف کنند و مشوق هايي به دانشجويان بدهند و تلاش کنند اعتراضات دانشجويي به مانند اعتراضات در منطقه الشرقيه به تمامي بخش هاي اين کشور کشيده نشود.
بر اساس این گزارش، کميته حمايت از روزنامه نگاران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا نيز با انتقاد از اقدام رژيم آل سعود در بازداشت روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در اين کشور مقامات سعودي را به اجازه ندادن به روزنامه نگاران براي ورود به منطقه الشرقيه متهم کرد.

معترضان در اين منطقه با برگزاري تظاهرات مستمر خواستار تغييرات سياسي در اين کشور هستند. اين کميته تاکيد کرد نيروهاي امنيتي سعودي حبيب علي معاتيق تصويربردار و ناظر شبکه فرهنگي الفجر،حسين مالک السالم تصويربردا و شيخ جلال محمد آل جمال از روحانيان عربستاني را بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل کردند.


گفتنی است،شبکه عربي حقوق بشر شيوه هاي سرکوبگرانه رژيم آل سعود و بازداشت معترضان را محکوم و تاکيد کرد اين اقدامات به يک عادت براي مقامات مستبد رژيم سعودي تبديل شده است. اين شبکه همچنين توطئه آشکار جامعه بين المللي در ناديده گرفتن نقض آشکار حقوق بشر در عربستان سعودي و سرکوب منتقدان اين رژيم را محکوم کرد./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار