"هيلاري کلينتون" وزير خارجه آمريکا در حالي قرار است در سفر به عربستان سعودي با مقامات اين کشور، بحران سوريه را بررسي کند که واشنگتن هيچ توجهي به ناآراميها و اعتراضات و نابرابريهايي که درپي سياستهاي تبعيض آميز رژيم آل سعود و خوشگذراني هاي شاهزاده هاي سعودي در خارج از کشور بوجود آمده است؛ توجهي ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، سفر "هيلاري کلينتون" وزير خارجه آمريکا به عربستان سعودي براي بحث درباره اوضاع سياسي سوريه در حالي صورت مي گيرد که بسياري از فعالان حقوق بشر مي گويند با توجه به نبود به اينکه اعتراضات سياسي در اين کشور مجازاتي در حد مرگ دارد، بحث درباره اوضاع سوريه، اقدامي طنزآميز است.

عربستان کشوري است که در آن زنان همچنان براي اشتغال به اجازه پدر، همسر يا پسر خود دارند.

به رغم اين شيوه زندگي محدود شده براي شهروندان عربستاني، خانواده سلطنتي خود که اين محدوديت ها را وضع مي کند، خود به آن پايبند نيست.

اين شبکه با پخش تصاويري از خوشگذراني هاي شاهزاده هاي عربستاني در خارج از کشور، آنها را تصويري از زهد مذهبي که در کشور ترويج مي شود، نمي داند. اين نابرابري ها موجب نارضايي هايي شده است.

تعداد زيادي از معترضان امسال در رياض کشته شدند و بيش از پنجاه نفر نيز بازداشت شده اند. در ماه مارس شوراي مذهبي اين کشور فتوايي صادر کرد مبني بر اينکه اعتراضات سياسي گناه تلقي مي شود و مجازات مرگ دارد!

دکتر ابراهيم علوش استاد دانشگاه زيتونه در اردن مي گويد: گزارش هاي متعددي از فعالان حقوق بشر درباره سرکوب و تنبيه مخالفان وجود دارد. اعتراضات در عربستان سعودي امري غيرقانوني به شمار مي رود.

با اين حال و به رغم اينکه عربستان با اعتراضات در داخل مخالف است از تغييرات در کشورهاي ديگر حمايت مي کند. رياض از جمله اولين مداخله کنندگان بين المللي در ليبي بود و گفته مي شود از حاميان مالي اصلي مخالفان در سوريه است.

به رغم اقدامات خشونت آميزي که عربستان در داخل و خارج دارد، آمريکا به اين امر توجهي ندارد.

رياض و واشنگتن اخيرا سرگرم مذاکره درباره يک قرارداد 60 ميليارد دلاري براي خريد تسليحات پيشرفته آمريکا بوده اند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار