طرح ملی بررسی "زیتوده و ترسیب کربن گونه های مختلف صنوبر " در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: رئیس دانشگاه شهرکرد گفت : این طرح که بر روی چهار گونه صنوبر شامل Populus alba و P.nigra و دو گونه هیبرید P. alba × euphratica و P. euphratica × alba اجرا و مشخص شد گونه P.nigra از نظر توانایی ذخیره کربن بر سه گونه دیگر ارجعیت دارد.

اسدی افزود : توان ذخیره کربن در گونهP.alba ×euphratica نیز بالا ارزیابی شد ولی گونه P.euphratica ×alba، کمترین میزان اندوخته کربن را به خود اختصاص داد.

وی افزود : محمد کاظم پارساپور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جنگلداری دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد این طرح را با همکاری دکتر هرمز سهرابی و علی سلطانی اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد در ایستگاه تحقیقات صنوبر بلداجی اجرا کرده است .
محمد کاظم پارسا پور گفت : این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که روابط آلومتری قوی برای برآورد میزان اندوخته کربن همه قسمت‌های درخت در هر یک از گونه‌ها قابل ایجاد است.

پارسا پور مقایسه توان ذخیره کربن درخت و خاک و روابط آلومتری گونه های صنوبر را از اهداف این طرح ملی اعلام کرد .

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از گرم ‌شدن بیشتر اتمسفر، کاهش آسیب پدیده‌های جوی و به تبع آن انقراض گونه‌های زنده ، چاره‌ای جز کاهش انتشاردی اکسید کربن و رسوب دوباره آن در پوسته زمین وجود ندارد، افزود: گیاهان از جمله مهمترین فاکتورهای زیستی تثبیت دی‌اکسید کربن هستند که بدون نیاز به هزینه‌های زیاد ، دی اکسید کربن را بصورت مولکول های آلی به زمین باز می‌گردانند./س

برچسب ها: طرح ، صنوبر ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.