یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: خستگی بدن به ویژه در موارد شدید، عامل مهم گرفتگی عضلات بدن از جمله در هنگام ورزش است.

محمد رضا درستکار، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عضلات مختلف بدن در اغلب اوقات درمعرض آسیب یا بروز مشکل و اختلال عملکردی یا ساختاری قرار دارند و نقش خود انسان در این زمینه بسیار پررنگ است.

وی تاکید کرد: کوفتگی، پارگی، گرفتگی، کشیدگی و کبودی، از آسیب های مهم عضلات بدن است که در اغلب موارد با شیوه ها و الگوهای نامناسب زندگی در ارتباط است.

درستکار با اشاره به اینکه گرفتگی عضلات بدن مشکل و آسیبی شایع در بین افراد جامعه است، تصریح کرد: گرفتگی عضلات به طور عمده در هنگام ورزش یا تحرک و فعالیت بدنی بروز می کند و دلیل آن آماده نبود و گرم نشدن کافی ماهیچه ها و همچنین استفاده بیش از اندازه به عضلات است.

وی با اشاره به دلیل  گرفتگی عضلات بدن اظهار داشت: خستگی بدن به ویژه در موارد شدید، عامل مهم گرفتگی عضلات بدن از جمله در هنگام ورزش است.

درستکار یاد آور شد: راه های مختلفی برای پیشگیری و درمان گرفتگی عضلات بدن وجود دارد که آمادگی جسمانی و گرم نگه داشتن عضلات بدن به طور منظم از جمله این راهها است.

وی خاطر نشان کرد: انجام حرکات کششی از جمله در هنگام پیاده روی، ورزش و حتی در هنگام کار و همچنین پس از کاهش دردهای عضلانی و استراحت دادن به عضلات در طی روز، از دیگر راه های پیشگیری از گرفتگی عضلات و درمان این عارضه است.

* انجام حرکات طولانی و شدید روی ماهیچه ها، علت اصلی کوفتگی عضلات

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کوفتگی عضلات نیز یکی از عارضه ها و آسیب های مهم و شایع در بین مردم است که معمولا پس از ترشح بیش از اندازه اسید لاکتیک در ماهیچه ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه کوفتگی عضلات بدن در اغلب موارد پس از انجام حرکات و فعالیت های بدنی شدید و ورزش کردن به وجود می آید، تاکید کرد: در واقع انجام حرکات طولانی و شدید روی ماهیچه ها، علت اصلی کوفتگی عضلات بدن و دردهای ناشی از آن است.

درستکار گفت: البته کوفتگی عضلات بدن دلایل دیگری هم دارد که کاهش آب رسانی  به ماهیچه ها از جمله آنهاست.

وی افزود: استراحت سونا و حمام آب گرم، حرکات کششی آرام و منظم، گرم نگه داشتن بدن و ماساژ درمان از راه های پیشگیری و درمان کوفتگی عضلات است.

درستکار با بیان اینکه عوامل دیگری همچون تغذیه، بیماری های جسمی و حتی روحی و روانی و برخی از عادات نامناسب زندگی روزمره نیز در بروز مشکلات و آسیب های عضلانی موثر است، خاطر نشان کرد: بسیاری از عوامل بروز آسیب های عضلانی، استخوانی و مفصلی به طور مستقیم و غیر مستقیم از حرکات، عادات و رفتار انسانی ناشی می شود که با اصلاح آنها احتمال بروز این آسیب ها تا حد زیادی کاهش می یابد./ح
برچسب ها: خستگی ، عضله ، ورزش ، سونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار