مصطفي رهنمايي (رهنما)، پيشکسوت جهاد و ايثار كه در دوران حکومت پهلوی همراهی كاملي با امام خمینی (ره) در مبارزه با طاغوت داشت و در تهران، مشهد و آبادان او را زنداني كردند و 11 ماه نيز در جزيره خارك زنداني و تبعيد بود از تحولات اخير منطقه، سوريه، عربستان سعودي، حزب‌الله لبنان و ... مي‌گويد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي رهنمايي (رهنما)، پيشکسوت جهاد و ايثار، فرزند مرحوم شيخ عبدالحسين قاضي‌زاده و مرحومه صديقه بيگم واحدي، متولد 1304 شهر كرمانشاه، از نوادگان آیت الله واحدی و خواهرزاده شهدای جمعیت فداییان اسلام سیدعبدالحسین و سیدمحمد واحدی است.
 
پس از فرار رضاخان از ايران، 6 ماه در قم (مدرسة رضويه) و سپس در كربلا و نجف مدت شش سال تحصيل و نويسندگي در چندين مجله از جمله الغري نجف، به تهران بازگشت و از پاييز 1329 مجله حيات مسلمين را منتشر و جمعيت مسلم آزاد را تأسيس كرد و اعلاميه‌هايي به طرفداري از فلسطين و كانال سوئز مصر (عليه فرانسه و انگليس) و به پشتيباني اندونزي و الجزاير و مراكش و... نوشت.
 
این روحانی و فعال سیاسی، در دوران حکومت پهلوی همراهی بسیار خوبی با امام خمینی (ره) در مبارزه با طاغوت داشت و در این مسیر،در تهران، مشهد و آبادان او را زنداني كردند و 11 ماه نيز در جزيرة خارك زنداني و تبعيد بود.
 
شیخ رهنما علاوه بر پرداختن به مسایل داخلی، در راستای اتحاد جهان اسلام، جلد اول كتاب مسلمين جهان را نوشت كه سال 1341از سوي رژيم شاه توقيف شد.
 
وي به دليل نگارش كتاب "كشور الجزاير" پيرامون مبارزه هفت ساله مردم الجزاير و نيز شرحي بر كتاب منبع الرشاد با عنوان راه رشد نوشت. در اطلاعات شهرباني و ساواك تهران شديداً شكنجه شد و اكنون در اثر 18 بار زنداني شدن و 3 بار شكنجه از كار افتاده است.
 
رهنما در كرج، تهران و شهرهاي ديگر به دنبال فعاليت هاي انقلابي و تعقيب ضدانقلابيون و گروه‌هاي ضاله بود و بارها مورد تهديد و حمله و تيراندازي ضدانقلابيون قرار گرفت و در يكي از اين حملات كه توسط گروه ضالة بهائيت انجام شد دست چپش صدمه جدي ديده و پاي راست او صدمات شديدي ديده و اکنون ناچار است به کمک واکر راه برود.
 
وی همچنین از مساله فلسطین غافل نشد و از آغاز اشغال این کشور توسط صهیونیست ها، صیانت از حقوق ملت فلسطین را در دستور کار خود قرار داد و به صورت فعال با جنبش های آزادیبخش فلسطین همکاری داشته است. شيخ مصطفي رهنما،نهاد اسلامي ايراني تعاون با فلسطين را تاسيس و صدها اعلاميه از اين نهاد در دفاع از نهضت فلسطين منتشر كرد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران در يك گفتگوي تفصيلي با مصطفي رهنما کارشناس مسائل خاورميانه، مسائل مهم منطقه از جمله عربستان، بحرين، سوريه، فلسطين و... را بررسي كرد که متن اين گفتگو را در زير مي‌خوانيد:

شما يكي از مبارزان دوران پهلوي بوديد كه همزمان عليه استبداد داخلي و استكبار خارجي فعاليت مي كرديد؛ يكي از مهمترين اتفاقاتي كه در دوران مبارزه براي شما بوقوع پيوست را ذکر مي‌کنيد؟

سال 46 به جرم نوشتن کتابی در خصوص استفاده رژيم صهيونيستي از بمب ناپالم علیه مردم فلسطین به دادستانی احضار شدم. در آنجا میزی گذاشته بودند و در دو طرف آن دو نفر ساواکی نشسته بودند که یکی از من بازجویی می کرد و دیگری که هیکل خیلی بزرگ و چهره کریهي داشت، آن طرف نشسته بود و کتاب من هم روز میز در پرونده ام بود.
 
بازجو به من گفت: "آقا! شما دیگر زن گرفته اید و بچه دارید، دست از این کارها بردارید!" و من صریحا به او گفتم "اتفاقا چون که زن و بچه دارم درد فلسطینی ها و عمق جنایات اسراییلی ها را بهتر درک می کنم!". این را که گفتم خیلی ناراحت شد و آن مرد کریه منظر که در طرف دیگر میز نشسته بود، حالت حمله به خود گرفت تا مرا بترساند و من به او گفتم "این حرکات معنی ندارد؛ اگر حرفی داری بگو و اگر می خواهی مرا بزنی بیا بزن". این ماجرا را گفتم تا بدانید چقدر رژیم شاه در خصوص حمله به رژيم صهيونيستي حساس بود و اسراییل تا کجا سیاست های خود را به رژیم شاه دیکته می کرد.
 
حاج آقا رهنما! به عنوان اولين سوال، گسترش قيام مردم عربستان به شهرهاي مختلف را در روند بيداري اسلامي و برخورد خشن رژيم سعودي با اين اعتراضات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
 
گسترش قيام مردم عربستان، نقش مهمي در آينده تحولات منطقه خواهد داشت و اوضاع عربستان نشان مي‌دهد كه رژيم سعودي در حال سقوط است، البته در حال حاضر نيز عبدالله تنها در رياض، حكومت دارد و نمي تواند ادعاي پادشاهي بر كل عربستان را داشته باشد زيرا رياض و نجد غير از ساير سرزمين‌هاي حجاز مانند مكه، مدينه، قطيف و ساير شهرهاي آن است كه شاه قلابي آن هم عبدالله ا‌بن سعود است. 
 
تاريخ به خوبي نشان مي دهد كه انگليسي ها رژيم سعودي را روي كار آوردند تا سياست‌هاي خود را از اين طريق بر شبه جزيره عربستان و سايركشورهاي عربي تحميل كنند كه اين قضيه در طول 80 سال گذشته با همراهي آمريكا ادامه داشته است.
 
ازسوي ديگر، كشورهاي استعماري آمريكا و انگليس و همچنين رژيم غاصب صهيونيستي درصدد برآمدند جمهوري عربي سوريه را از بين برده و رئيس جمهور آن را بركنار كنند تا اين پشتيبان را از فلسطين گرفته و متحد اصلي جمهوري اسلامي ايران در منطقه را نابود كنند، اما نتوانستند.
 
شما ملاحظه مي كنيد كه با گسترش قيام و بيداري اسلامي در عربستان، رييس سازمان جاسوسي آمريكا به طور سراسيمه وارد عربستان شد و با مقامات سعودي ديدار كرد. لذا آمريكا نقش اول در سركوب اعتراضات شبه جزيره عربستان مخصوصا مكه و مدينه و نيز بحرين را دارد. 
 
آيا قيام مردم عربستان و بحرين تنها به شيعيان اختصاص دارد؟
 
در اعتراضات كشورهايي مانند عربستان و بحرين مسئله شيعه و سني مطرح نيست و حتي برادران سني با شيعيان در اين قيام ها همكاري دارند، زيرا مكتب اسلامي امام خميني(ره) كاري كرده كه موضوع امت واحده اسلامي به خوبي جا افتاده و اين براساس آيه قرآني "ان هذه امتكم امه واحده و انا ربكم فاعبدون" است. 
 
امام خميني (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي و نيز سيد حسن نصرالله به خوبي موضوع امت واحده اسلامي را تشريح كرده اند لذا بر طبق گفته قرآن كريم و پيغمبر اسلام (ص) مسلمانان همگي با هم برادر و خواهرند، بنابراين موضوع شيعه و سني مطرح نيست و مسلمين شيعه و مسلمين سني در كنار يكديگر قرار دارند.
 
در بيداري اسلامي، همه مسلمانان اعم از فارس، عرب، ترك، اردو و.. سهيم هستند. رهبر فعلي جهان اسلام حضرت آيت الله خامنه اي، موضوع اتحاد و بيداري اسلامي را به زيبايي تشريح كرده اند و قيام مسلمانان جهان اعم از همه فرقه ها و نژادها را با رهنمودهاي خود هدايت مي كنند.
 
همچنين درباره قيام مردم بحرين بايداين موضوع را نيز اشاره كنم كه متاسفانه برخي فراموش كرده اند تا همين 40 سال پيش، بحرين استان چهاردهم ايران بود اما با خيانت محمد رضا پهلوي، به انگليس داده شد و آنها نيز شيخ دست نشانده خود را در آنجا حاکم کردند؛ جالب است که آنها اعلام کرند به جاي بحرين، جزاير سه گانه را در خليج فارس به ايران مي دهند، در حالي که اين جزاير همواره متعلق به ايران بوده يعني مال خودمان را به خودمان پس دادند!
 
درباره آينده سوريه و حمايت اين كشور از جبهه مقاومت اسلامي در لبنان و فلسطين، چه نظري داريد؟

يک ماه پيش از اين، در حرم امام خميني (ره) براي علما و طلاب سخنراني داشتم و در آنجا گفتم که رژيم سوريه باقي مي ماند؛ همچنين رژيم ترکيه نيز در اين قضيه تودهني خورد و همکاري آن با صهيونيستها و استعمارگران عليه سوريه ناکام ماند.
 
ازسوي ديگر سخنراني يک و نيم ساعته سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان، به روشن شدن مسائل سوريه خيلي کمک کرد زيرا وي نقش حکومت بشار اسد را در حمايت از مقاومت در جنگ 33 روزه تشريح کرد و گفت که اگر سوريه نبود، ما پيروز نمي شديم.
 
ضمن اينكه همه تحولات منطقه اعم از بيداري اسلامي ملت ها و نيز دشمني آمريکا، اسرائيل و وهابيون با سوريه به عنوان پيشگام مقاومت و دشمني با جمهوري اسلامي ايران به عنوان پيشگام بيداري اسلامي، با قضيه فلسطين مرتبط است. دشمنان اسلام مي خواهند با براندازي رژيم سوريه، ايران را بي پشتيبان و فلسطين را بي نگهبان کنند، زيرا رهايي کشور فلسطين و اماکن مقدسه آن از دست صهيونيست ها مهمترين خواست سوريه و جمهوري اسلامي ايران است.
 
چرا مسئله فلسطين اينقدر اهميت دارد و همه مسائل منطقه در رويارويي جبهه بيداري اسلامي و جبهه صهيونيسم، به نوعي با اين قضيه مرتبط است؟
 
 بر طبق آيه شريفه الاسرا در قرآن کريم "سبحان الذي اسرا بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد الاقصي الذي بارکنا حوله لنريه من آياتنا انه هو السميع البصير" خداوند سرزمين فلسطين را مبارک دانسته و بر خود واجب مي داند تا آن را از دست دشمنان اسلام حفظ کرده و رهايي بخشد.
 
روايت ديگري در اين باره از شيخ کاظمي در جلد 8 کتاب "من کنت مولاه فهذا علي مولاه" وجود دارد مبني براينكه مولا علي امير المومنين (ع) در زمان حکومت خود در مسجد کوفه، منبر رفتند و در آنجا از ملاحم يعني اخبار آينده خبر دادند که تصرف فلسطين به دست قوم يهود به دليل اختلافات و تشتت در ميان مسلمانان از جمله آن اخبار بود؛ در اين ميان يکي از حاضران سوال کرد که يا علي! آيا اين بلاي تصرف فلسطين، طولاني مي شود؟ مولا فرمود: نه! سالهاي زيادي طول نخواهد کشيد که مسلمانان بر مي گردند، با يکديگر متحد مي شوند و سراسر فلسطين را باز پس مي گيرند به حدي که حتي يک يهودي نيز در آنجا نمي ماند و همه آنها فرار مي کنند.
 
اين موضوع به مانند آزادي فلسطين در سومين مرحله از جنگ هاي 8 گانه صليبي بدست فرمانده رشيد سپاه اسلام و سوريه، صلاح الدين ايوبي است زيرا پس از 90 سال که فلسطين در دست صليبي ها بود، مسلمانان اين سرزمين را پس گرفتند، بنابراين 80-90 سال در طول تاريخ زمان زيادي نيست و با وجود اينکه 64 سال از اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي مي گذرد اما با توکل به خدا و به زودي، اين سرزمين آزاد خواهد شد.
 
 همه مسائل اين منطقه اعم از بيداي اسلامي در تونس، مصر، ليبي، يمن،‌بحرين،‌ اردن، عربستان و از سوي ديگر جنايات عوامل آمريکا و صهيونيسم مانند فرقه دست ساز وهابيت و گروه القاعده در عراق، سوريه، لبنان و در ساير کشورهاي حامي مقاومت به قضيه فلسطين مربوط است زيرا در اين جنگ نرم، هدف نهايي آمريکا، حفظ رژيم صهيونيستي و هدف نهايي مسلمانان، آزادي قدس شريف و همه سرزمين هاي اشغالي است.
 
اگر در پايان نكته‌اي باقي مانده، بفرماييد
 
همانطور که امام خميني (ره) صريحا در سخنانشان تصريح فرموند و در انقلاب اسلامي براي سرنگوني رژيم آمريکايي شاه و نيز براي آزادي فلسطين از دست صهيونيست ها اعلام کردند، مسئله مرکزي جهان اسلام، فلسطين است و همه مسائل منطقه به نوعي در نهايت به اين قضيه مرتبط است لذا تاکيدات رهبر جهان اسلام حضرت آيت الله خامنه اي نيز در هيمن راستا قرا گرفته است، لذا همه كوششهاي مسلمانان جهان در راستاي بيداري اسلامي، با هدف آزادي قدس عزيز است و در مقابل،آمريكا همه طرح هاي خود را براي حفظ رژيم غاصب صهيونيستي به ميدان آورده است.
 
بنابراين بايد توجه كنيم كه حمايت جمهوري اسلامي ايران از سوريه به دليل حمايت از جبهه مقاومت عليه منافع غرب و صهيونيسم و نيز به منظور بازگشت فلسطينيان به سرزمين هاي خود است.
 
گفتگو از: محمد حسن عبدي مطلق
 
 انتهاي پيام/ر
برچسب ها: سوریه ، فلسطین ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار