بهره‌گیری و دراختیار گرفتن منابع وامکانات یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی تحت عنوان بهره‌وری است.

 هديه وجداني طهراني،‌ عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان مطلب بالا گفت:شرایط هر کشوری که به طور طبیعی با شرایط دیگر کشورها متفاوت می‌باشد ایجاب می کند  که رویکردهای بهبود بهره‌وری در هر جامعه و کشوری دارای ویژگیهای خاص همان کشور باشد.

گرچه در توضیح و تعریف کاربردی بهره وری نظر کلی وجود ندارد و تعاریف متعددی از این واژه ارائه شده است اما کاربردی‌ترین آنها از نظر سازمان بهره‌وری ایران به صورت ذیل ارائه گردیده است: به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه علمی، کاهش هزینه‌های تولید،گسترش بازارها با افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود استانداردهای زندگی آنگونه که به نفع کارکنان، مدیریت و جامعه باشد.

به زبان ساده تر میتوان این واژه را چنین بیان نمود: بهره‌وری عبارت است از حداکثر استفاده از امکانات ومنابع در دسترس به منظور نیل به اهداف مورد نظر و جلوگیری از اتلاف امکانات و به هدر دادن منابع وپیشگیری از ضایعات واز بین بردن ضریب تخریب وانهدام منابع. بر اين اساس در كشور ما نيز ارتقاء سطح بهره‌وري به عنوان يكي از اهداف كليدي برنامه‌هاي توسعه مطرح شده است.

بدين ترتيب كه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده كه يك سوم رشد اقتصادي كشور بايد از محل ارتقاء بهره‌وري تامين گردد. اين بدان معني است كه بخش مهمي از رشد مورد انتظار بايد از محل بهره‌وري حاصل گردد. يكي از ظرفيتهاي مورد استفاده براي تحقق اين هدف، بخش صنعت است.

اين بخش بيش از بيست درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را در سال 89 به خود اختصاص داده است و نقش محوري در پيشبرد اهداف كلان اقتصاد كشور را به عهده دارد . بخش صنعت صنايع مختلفي از قبيل صنايع غذايي و آشاميدني، خودروسازي، پتروشيمي و ...را در بر مي‌گيرد و بر اساس پروانه‌هاي بهره‌برداري شده در حدود 108 هزار نفر شاغل را در سال 90 پوشش مي‌دهد./عب

برچسب ها: نیروی کار ، صنعت ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار