رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرد: بیش از نیمی از صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای همسایه انجام می شود.


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، «مهدی فتح اله» در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران «شاتا» با بیان اینکه سند چشم‌انداز 20 ساله در جایگاه مهم‌ترین سند بالادستی کشور قرارگرفته و اهداف راهبردی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و برنامه‌ریزی را ارایه کرده است افزود: مطابق اهداف این سند در سال 1404 ایران می‌بایست کشوری توسعه‌یافته، فعال و تاثیرگذار در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در سطح منطقه و حتی جهان باشد.
وی فعال بودن ایران در عرصه‌های اقتصادی در سطح منطقه و جهان به معنای افزایش روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای جهان و خصوصا کشورهای همسایه دانست و افزود: در ابتدای دهه 80 سهم کشورهای پیرامونی از صادرات غیرنفتی ایران نسبت به سال‌های پایانی این دهه کمتر بوده است و بررسی شرکای عمده صادراتی ایران در سال 1381 نشان می‌دهد که از بین کشورهای پیرامونی کشورهای امارات متحده عربی، آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان از جمله شرکای عمده صادراتی ایران بوده‌اند و تنها امارات متحده عربی در این بین سهم 16 درصدی صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده بود.
وی ادامه داد: در سال پایانی این دهه (1389) سهم کشورهای پیرامونی در صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافت و عراق به عنوان دومین شریک صادراتی ایران بیش از 9/16 درصد صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور امارات متحده به عنوان سومین شریک عمده صادراتی ایران سهمی معادل 6/12 درصد از صادرات غیر نفتی ایران داشته است.
فتح اله افزود: بررسی صادرات غیرنفتی ایران در سال 1388 نشان می‌دهد که کشورهای پیرامونی نقش مهمی در صادرات غیر‌نفتی ایران پیدا کرده اند. این سهم در این سال برابر 37/54 درصد کل صادرات غیرنفتی ایران بوده است.
وی با بیان اینکه در بین بازارهای پیرامونی، کشورهای عربی با سهمی معادل 45/37 درصد صادرات غیرنفتی ایران در رتبه اول قرار دارند افزود: از این نظر سایر بازارهای پیرامونی(افغانستان، ترکیه و پاکستان) نیز سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده اند. سهم این کشورها معادل 5/9 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران است. کشورهای مشترک المنافع نیز با سهمی معادل 42/7 از صادرات غیرنفتی ایران در جایگاه سوم قرار دارند.
وی در پایان با بیان اینکه متنوع سازی کالاهای صادراتی و سهم بیشتر کالاهای صنعتی و فرآوری شده در این بازارها و سایر بازارهای جهانی به رشد و توسعه بیشتر صادرات غیر نفتی ایران منجر خواهد شد افزود: این مهم باید هدف برنامه‌های توسعه اقتصادی وتجاری ایران قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار