در بحث حمايت از توليد ملي بخش‌ها و گروه‌هاي مختلفي مانند دولت، توليدكنندگان، مردم و ... ايفاي نقش مي‌كنند كه نقش هركدام از آنها در جايگاه خود كليدي مي‌باشد، بطوريكه اگر هريك از اين گروه‌هاي درگير، نقش خود را به درستي ايفا نكنند، تلاش‌هاي ديگر گروه‌ها بي‌نتيجه خواهد ماند. بنابراين مي‌توان گفت كه در بحث حمايت از توليد ملي، بخش‌هاي مختلف مانند حلقه‌هاي زنجيري مي‌باشند كه بدون همكاري هريك از اين حلقه‌ها، زنجير حمايت از توليدات داخلي از هم گسيخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن صالحي،‌پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با بيان اين مطلب گفت : يكي از كليدي‌ترين حلقه‌هاي اين زنجير، مردم هستند كه به عنوان مصرف‌كننده نهايي توليدات مي‌باشند. اين مردم هستند كه با انتخاب، خريد و مصرف محصول توليد داخل در مقابل محصول خارجي زمينه را براي رشد و شكوفايي توليد ملي فرآهم مي‌آورند. بي‌شك بدون حمايت مردم، تلاش‌ها و حمايت‌هاي دیگر حلقه‌هاي اين زنجير بي‌نتيجه يا كم نتيجه خواهد بود. وي ادامه داد : اما با نگاهي به جامعه مشاهده مي‌شود كه فرهنگ غالب بر جامعه ما، فرهنگ خريد و مصرف كالاهاي خارجي است تا جايي كه به واسطه اين فرهنگ بوجود آمده، بسياري از توليدكنندگان داخلي به منظور فروش توليدات خود، آنها را با برندهاي خارجي در كشور به فروش مي‌رسانند. صالحي اظهار داشت : واقيعت اين است تا زماني كه مردم دل به مصرف توليدات كشورهاي خارجي بسته باشند تلاش‌هاي ديگر در جهت حمايت از توليد داخلي كم نتيجه يا حتي بي‌نتيجه خواهد بود زيرا مسير حمايت از توليدات ملي، از بازارهاي داخلي عبور مي‌كند و تا زماني كه اين توليدات در داخل كشور مورد حمايت قرار نگرفته و بازاري نداشته باشند نمي‌توان انتظار داشت كه بتوانند در امر صادرات موفق باشند. با توجه به اين موضوع مي‌توان گفت كه نخستين گام تحقق شعار سال جاري، بسترسازي رفتاري و فرهنگ‌سازي براي حمايت از توليدات داخلي است و در این راستا رسانه ملي، مطبوعات و ديگر دستگاه‌هاي تبليغاتي نقش كليدي را ايفا مي‌كنند. رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي به دليل گستردگي نفوذ در بين خانواده‌ها مي‌توانند در راستاي معرفي نقش مصرف توليدات داخلي در رشد و رونق اقتصادي، اشتغال‌زايي و حفظ سرمايه‌هاي داخلي و همچنين تشريح آثار تخريبي استفاده از كالاهاي خارجي، گام‌هاي بلندي بردارند. وي تصريح كرد : در امر فرهنگ‌سازی توجه به چند نکته لازم و ضروری می‌باشد. نخستين نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی مصرف خانواده‌ها نیازمند تفکر، مطالعه، نگاه عميق و برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد. نكته ديگر اينكه، فرهنگ‌سازي و تغيير يك فرهنگ يا رفتار كار ساده‌اي نيست كه يك شبه و يا حتي يك ساله انجام شود. بافرض فرآهم بودن همه مقدمات سال‌ها طول مي‌كشد تا كارهاي فرهنگي به ثمر بنشيند و در جامعه نهادينه شود. به عبارت ديگر كار فرهنگي و فرهنگ‌سازي در محدوده سياست‌هاي بلندمدت مي‌گنجد و نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش بسيار زياد و خستگي‌ناپذير بوده و نباید در کوتاه‌مدت انتظار تغییر رفتار موجود را داشته و شاهد نتایج خارق‌العاده‌ای باشیم. بنابراین فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد نباید تنها به سال جاری که به نام تولید ملی نامگذاری شده محدود شود. در برنامه‌ريزي بلندمدت، نقش نهادها و ارگان‌هاي درگير در امر آموزش، مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نمود بيشتري پيدا مي‌كند. در نهایت نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نقش تولیدکنندگان در بحث فرهنگ‌سازی می‌باشد. تولیدکنندگان باید در امتداد تلاش‌هایی که برای این منظور صورت می‌گیرد، با ارتقاء مداوم کیفیت کالاهای تولیدی خود، در جهت ایجاد و بالابردن حس اعتماد و اطمینان مردم به کالاهای داخلی، گام بردارند. بي‌شك تلاش براي تشويق مردم به استفاده از كالاهاي داخلي بدون تلاش در جهت بهبود كيفيت اين توليدات بي‌ثمر خواهد بود و نتيجه‌اي جز صرف منابع و بي‌اعتمادي بيشتر نخواهد داشت. البته بايد گفت كه بحث كيفيت تنها به خود محصول باز نمي‌گردد و جنبه‌هاي ديگر را نيز شامل مي‌شود. بسيار ديده مي‌شود كه كالايي كه توليد داخل است به مراتب با كيفيت‌تر از كالاي مشابه توليد خارج مي‌باشد اما به دليل بسته‌بندي نامناسب، از ديد مصرف‌كننده داراي كيفيتي پايين‌تر مي‌باشد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار