یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: مهارت‌یابی لازمه‌ی حل تعارضات زندگی مشترک و چالش‌های آن است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، "حافظ شهرباف" در کارگاهی که با عنوان «مهارت‌های ایجاد سازگاری و نقش آن در رضایت زوجین» در مرکز تخصصی خدمات مشاوره‌ای و آموزشی «آستان مهر» برگزار شد، عنوان کرد: زندگی مشترک دارای چالش‌های بزرگی است که بایستی با اصلاح باورهای ناسازگار رفع شده و از تبدیل ویژگی‌های مثبت و منفی والدین زوجین به باورهای نادرست باید جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: باور نادرست در زندگی مشترک مانند ماسک برای هرکدام از زوجین عمل کرده و مانع از درک عواطف در میان آن‌ها می‌شود.

حافظ شهرباف ادامه داد: گاهی عقب‌نشینی‌ها و سکوت‌کردن‌ها در برابر رفتارهای یکدیگر در زندگی مشترک، دلیلی بر صبر کردن تلقی می‌شود که این باور نادرست بوده و باید از ایجاد آن جلوگیری کرد که مهارت‌یابی زوجین لازمه‌ی آن است.

وی در خصوص باورهای درست در رابطه‌ی زناشویی اذعان داشت: در تبیین باورهای درست هدف و رابطه در ابعاد یکسانی اولویت دارند.

حافظ شهرباف ادامه داد: هر باوری که به جنسیت نسبت داده شود و به کلیتی از جنسیت زوجین تعمیم داده شود، باور نادرستی است که در رفتار زوجین تأثیر مستقیمی دارد.

وی با بیان این‌که استفاده از ویژگی‌های مثبت و منفی والدین زوجین در زندگی مشترک رایج بوده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: معمولا در روابط زناشویی معیوب، یکی از زوجین نقش قربانی و دیگری نقش ظالم را می‌پذیرد که این شکل‌گیری نقش‌ها برگرفته از باورهای غلط و نادرست است.

شهرباف در پایان بیان کرد: یک باور نادرست در گذر زمان همانند بهمنی از برف عمل کرده و زندگی را تخریب می ‌کند و برای پیشگیری از آن با ایجاد مهارت گفتگو و صحبت کردن در زوجین می‌توان از آن جلوگیری کرد.

گفتنی است: کارگاه «مهارت‌های ایجاد سازگاری و نقش آن در رضایت زوجین» ویژه‌ی زوجین و با هدف ارتقاء کمی و کیفی دانش نظری زوجین و هم‌چنین افزایش و گسترش خزانه‌ی مهارت‌های رفتاری و افزایش رضایت زوجینت از زندگی مشترک توسط مرکز«آستان مهر» موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان وپژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد./ س

برچسب ها: چالش ، زندگی ، مشترک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.