نماينده تعاوني دامداران خوزستان گفت: در تابستان به دليل گرماي شديد، گرد و غبار و كاهش دام مولد منطقه، توليد شير به پايين‌ترين ميزان خود مي‌رسد كه اين امر در افزايش قيمت تمام شده آن موثر است.


غلام‌حسين رنجبرها در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، عنوان‌كرد: در حال حاضر قيمت شير براي توليدكننده توجيه اقتصادي ندارد و زماني مي‌تواند به‌صرفه باشد كه قيمت آن دو برابر شود؛ زيرا در حال حاضر قيمت نهاده‌ها چند برابر شده و اين امر موجب افزايش قيمت شير شده است.

 وي علت اصلي نوسانات قيمت لبنيات را نبود برنامه‌‌ريزي مدون براي توليد شير و عرضه آن دانست و افزود: بحران كمبود شير شديد‌تر خواهد شد، زيرا هرچه گرما بيشتر شود تقاضا براي مصرف لبنيات شير و توليد نيز كمتر خواهد شد.

 نماينده تعاوني دامداران خوزستان تصريح‌كرد: افزايش قيمت گوشت، مرغ و حبوبات در سبد غذايي خانوارها موجب شده كه آن‌ها به سمت خريد مواد غذايي ارزان‌تر بروند و اين امر موجب افزايش تقاضا و مصرف لبنيات شده است.

 رنجبرها ادامه‌داد: از ديگر عوامل عمده افزايش قيمت لبنيات، گوشت و مرغ، كنار‌گيري دولت از تنظيم بازار و ورود با تاخير اين اقلام به بازار است كه موجب آشفتگي توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان شده است.

 وي با اشاره به قيمت شير خام و انواع محصولات استحصال شده از شير، خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم شيرخام 1000 تومان است، قيمت هر كيلوگرم ماست 800 تومان، شير فرآوري شده براي توليد بستني 1200 تومان مي‌باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.