باتوجه به توانمندی های ایران، ایران توانست به عنوان سومین کشور آسیایی مجوز فیت لنز (تجویز لنز) را کسب کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر ابراهیم جعفر زاده پور دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران افزود: تا سال گذشته در کل آسیا مجوز فیت لنز فقط در اختیار هند و ژاپن بود با ارسال مدارک و به نمایش گذاشتن توانمندی های مرکز تحقیقات اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران توانست مجوز فیت لنز را به عنوان سومین کشور آسیایی از آن خود کند.
 
وی با تاکید بر این که فیت لنز به معنای تجویز لنزهای مخصوص برای برخی از بیماری های چشمی خاص است  گفت: در واقع باید لنز طوری برای بیمار تجویز و تنظیم شود که بتواند راحتی و حفاظت مناسب را برای فرد ایجاد کند.
 
وی در ادامه در خصوص لنز های تماسی اظهار داشت: عدسی های تماسی به صورت طبی و زیبایی هستند یک سری از لنزهای تماسی هم برای برخی از بیماری های چشم تجویز می شود.
علاوه بر عدسی هاي فوق عدسي هايي سطوح سفید چشم را هم می پوشانند که اصطلاحاً به این لنز ها، لنزهای پروز می گویند،  لنزهای پروز قیمت گرانی چیزی حدود 7 میلیون تومان قيمت دارند كه با مجوز تجویز فیت لنز برای ایران از 8 ماه پیش در حال رایزنی با بیمه ها برای تحت پوشش قرار دادن این لنز هستیم.
 
جعفرزاده پور در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع بیماری قوز قرنیه اشاره و عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته شیوع قوز قرنیه در منطقه آسیا در ایران بیشتر است که مسائل مختلفی همچون شرایط زندگی و محیط زیست در آن دخیل است در مراحل اولیه این بیماری را می توان با تجویز لنز سخت برطرف کرد ولی در مراحل متوسط باید از لنزهای RGP استفاده کرد که در صورت تشدید پیوند قرنیه الزامی می شود.
 
** توسعه و تحقیق باید هم پای تولیدات باشد
 
جعفر زاده پور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در ایران لنزهای تماسی طبی ساخته می شود در سال 80 موسسه استاندارد برای حمایت شرکت های داخلی یک سری استاندارد هایی برای لنزها تعریف کرد تا از ورود لنزها و عدسی های بی کیفیت جلوگیری شود و سطح آن ارتقاء یابد.
 
وی اظهار داشت: یک شرکت خصوصی در دهه 70 اقدام به ساخت لنزهای تماسی کرد در واقع دانش و فناوری تولید آن را وارد کشور کرد ولی باید توجه داشت که شرکت های ساخت لنز اروپایی و آمریکایی در کنار تولید به تحقیق و توسعه می پردازند و هر چند سال یک بار ساخت محصولات خود را ارتقاء می دهند ولی شرکتی که در ایران است دو تا سه سطح تولید می کند چرا که به توسعه و تحقیق بهایی نمی دهند.
 
دانشیار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: البته ارتباط صنعت و دانشگاه فقط در این امر وجود ندارد  بلکه ما در دیگر بحث ها هم در این ارتباط ضعیف هستیم دانشگاه علوم پزشکی تهران از چند ماه قبل دفتر ارتباط به صنعت را در این دانشگاه راه اندازی کرده است تا بتواند این چالش را حل کند.
 
** توانمندی ساخت عدسی های عینک در کشور وجود دارد
 
جعفر زاده پور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عدسی ها و شیشه های عینک افزود: هنوز شيشه ها و عدسي هاي عينك از کشورهای دیگر وارد کشورمان مي شوند در بین عدسی های مورد استفاده بیشتر از نوع چینی آنها به خاطر قیمت پایین استفاده می شود اگر چه عدسی های اروپایی و آمریکایی هم وجود دارد.
 
وی در ادامه گفت: امکانات و توانمندی های ساخت عدسی در کشور وجود دارد به شرط آن که نگرش علمی بر آن وجود داشته باشد و از طرف دیگر موانع تجاری هم نداشته باشد.
 
** برگزاری کنگره دستاورد های جدید در زمینه عینک و عدسی
 
دانشیار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: برخی از مواقع لنزهای یک بار مصرف به عنوان لنزهای 500 ساعته استفاده می شود که عوارض زیادی بر روی چشم دارد و از طرفی باید در انتخاب محلول شست و شو لنز دقت زیادی کرد چرا که محلول های تقلبی آن زیاد است.
 
وی به برگزاری کنگره دستاوردهای جدید در زمینه عینک و عدسی اشاره و عنوان کرد: این کنگره با هدف به روز رسانی اطلاعات اپتومتریست ها در خصوص لنز و عدس های جدید 22 تا 23 تیر در هتل المپیک با 4 امتیاز با آموزش بازآموزی برگزار می شود.
 
جعفر زاده پور  تصریح کرد: محورهای این کنگره شامل روش های نوین ساخت و ارائه عینک طبی، تجویز عینک های خاص روش های درمان انحرافات چشم و عیوب انکساری در کودکان انواع لنزهای تماسی و نسل جدید این نوع لنزها و عدسی های مخصوص قوز قرنیه است.
 
وی خاطر نشان کرد: شهریور ماه همایش انجمن علمی اپتومتری نیز برگزار می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار