رعایت مواردی به هنگام استفاده از لنزهای تماسی نرم ضروری بوده و باید به طور صحیح از آنها استفاده شود.

دکتر علیرضا رجعتی حقی، فوق تخصص شبکیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: لنزهای soft contact lenses لنزهای تماسی نرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و از لنزهای تماسی سخت خیلی کم و در موارد خاصی مانند برخی بیماری های چشمی بنا به تجویز چشم پزشک استفاده می شود، بنابراین به طور معمول لنزهای hard contact lenses توصیه نمی شود و اکثر مردم در صورت استفاده از لنزها از لنزهای نرم استفاده می کنند.
وی گفت: باید افراد به هنگام استفاده از لنزهای تماسی نرم مواردی را رعایت کنند.
این فوق تخصص شبکیه خاطرنشان کرد: لنزهای تماسی می تواند بر اثر استفاده نادرست از آنها خطرهایی ایجاد کند که یکی از این خطرها این است که به دلیل قرار گرفتن لنزها روی قرنیه، اکسیژن رسانی به قرنیه مختل شده و می تواند مستعد عفونت، زخم و خشکی چشم شود پس نباید به طور طولانی مدت از این لنزها استفاده شود و شب ها و به هنگام خواب باید آن را از چشم برداشت.
وی تاکید کرد: رعایت بهداشت و استفاده درست از این لنزها ضروری است و باید به تاریخ انقضای محلول های شست و شوی این لنزها توجه کرد و نیز از لنزهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته نباید استفاده کرد.
رجعتی حقی توصیه کرد: روش گذاشتن و برداشتن لنز مهم است و باید فرد آگاه بوده و روش درست آن را بداند چون در صورت درست نگذاشتن لنز بر روی قرنیه و یا صحیح برنداشتن آن از روی چشم می تواند با ناخن بر روی قرنیه خراش ایجاد شده و نیز چون این لنزها نرم هستند می توانند دچار پارگی شوند.
این فوق تخصص افزود: باید لنزها fit (تنظیم) قرنیه چشم شوند یعنی به طور دقیق بر روی قرنیه فیت شود.
وی عنوان کرد:‌ لنزها دارای ضخامت مختلفی هستند که باید با توجه به قطر و دیامتر قرنیه چشم انتخاب شوند چون اگر لنزها روی قرنیه دقیق تنظیم نشوند ممکن است با پلک زدن از چشم بیفتد.
رجعتی حقی خاطرنشان کرد: لازم است افراد از مکان های معتبر لنز را خریداری کنند و از فروشگاه ها و مکان های غیرمعتبر به هیچ وجه لنز را خریداری نکنند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار