در زمان حکومت ملک فهد بن عبد العزيز بين سال هاي 1985 و 2005 ظاهر شدند و به پست های حکومتي رسيدند اما با درگذشت دو وليعهد سلطان بن عبد العزيز و نايف بن عبد العزيز، اين شاخه تا حد زيادي متحمل رنج هاي فراوان شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از شیعه آنلاین مرگ دو وليعهد سعودي در عرض 8 ماه گذشته، نگراني هاي بزرگي در داخل خاندان پير آل سعود به وجود آورد، به طوري که بسياري سخن از درگيري بين فرزندان و نوه هاي مؤسس عربستان سعودي "عبد العزيز آل سعود" به ميان آوردند.

آنچه در پي مي آيد نگاهي گذار به احزاب موجود در داخل خاندان آل سعود است:

شاخه اول: السديريون

آنها فرزندان ملک عبد العزيز از همسرش شاهزاده "حصه" دختر «احمد السديري» هستند. در زمان حکومت ملک فهد بن عبد العزيز بين سال هاي 1985 و 2005 ظاهر شدند و به پست های حکومتي رسيدند اما با درگذشت دو وليعهد سلطان بن عبد العزيز و نايف بن عبد العزيز، اين شاخه تا حد زيادي متحمل رنج هاي فراوان شدند.

شاخه دوم: فرزندان فيصل

چهره اصلی و سردمدار اين شاخه وزير خارجه سعودي يعني «سعود الفيصل» است که سال هاي طولاني عهده دار اين مقام بوده و نيز دو شخصيت برجسته ديگر از اين شاخه، فرزندان ملک فيصل؛ شاهزاده خالد، حاکم مکه مکرمه و شاهزاده ترکي فرمانده اطلاعات سابق در سال هاي بين 1977 و 2001 هستند. به اين افراد بايد سفير عربستان در بريتانيا و آمريکا را هم اضافه کنيم.

شاخه سوم: فرزندان ملک عبدالله

به خاطر اينکه ملک عبدالله برادري ندارد، بنابراين، نفوذش در فرزندانش بروز يافته است. فرزندان عبد الله عبارتند از: شاهزاده متعب که فرماندهي گارد ملي را عهده دار است، شاهزاده خالد عضو هيئت بيعت با پادشاهي، شاهزاده مشعل حاکم نجران، و شاهزاده عبد العزيز مشاور امور دربار سلطنتي هستند.

نگاهی به افرادي که چشم طمع به وليعهدي داشته اند

شاهزاده سلمان بن عبد العزيز: متولد 1936. وي 50 سال حاکم رياض بوده و بعد از وفات برادرش شاهزاده سلطان بن عبد العزيز متولي وزارت دفاع گرديد. پس از مرگ شاهزاده نایف هم ولیعهد سعودی شد و اکنون در این سمت قرار دارد.

شاهزاده مقرن بن عبد العزيز: متولد 1945 فرمانده اطلاعات مرکزي عربستان سعودی است. وي پيشينه زيادي در مرکز تحت امر خود دارد و احتمال مي رود به وزارت دفاع منتقل شود، ولي ممکت است همچنان در منصب خويش ابقا گردد.

شاهزاده خالد بن سلطان: متولد 1949 دستيار وزير دفاع بوده و پس از ولیعهدی شاهزاده سلمان، وزير دفاع شد.

شاهزاده بندر بن سلطان: متولد 1949 سفير سابق عربستان در آمريکا بوده است. وي در گذشته شخصيت بسيار مهمي در سياست خارجی و حتی داخلی سعودي شمار می رفت و همچنان نيز شخصيت قابل توجهي محسوب مي شود و ممکن است نقش مهمي در جريانات آينده بازي کند.

شاهزاده سعود الفيصل: متولد 1941 وزير خارجه که از شهرت جهاني برخوردار است و اکنون سخناني در مورد کناره گيري وي از وزارت خارجه شنيده مي شود، ولي اين سخنان از منطق زيادي برخوردار نيست.

شاهزاده ترکي فيصل: متولد 1945 رئيس سابق اطلاعات مرکزي و سفير سابق سعودي در بريتانيا و آمريکا که همچنان شخصيت مؤثر و مهم خود را حفظ کرده است.

شاهزاده مشعل بن عبد العزيز: متولد 1926 وزير دفاع سابق، حاکم سابق مکه، و عضور هيئت بيعت. ولي کهولت سنّ وي اجازه برعهده گرفتن مقام و منصبي را به او نمي دهد.

شاهزاده سلطان بن عبد العزيز: متولد 1941 حاکم منطقه رياض از يکسال قبل تاکنون، اين منصب اصلي وي بوده و ممکن است به مناصب بالاتري ارتقا يابد.

شاهزاده احمد بن عبد العزيز: متولد 1941 جانشين وزير کشور، جانشين حاکم مکه، وي از خوشنامي زيادي برخوردار است و ممکن است در هفته هاي آتي به منصب بالاتري نائل گردد.

شاهزاده محمد بن نايف: متولد 1959 مشاور وزير کشور، در کارنامه خود امتياز مبارزه با تروريسم و قدرت هاي اطلاعاتي را دارد و اگر پدرش نمي مرد و تاج و تخت پادشاهي را تصاحب مي کرد، احتمال داشت او به ومنصب وليعهدي برسد، ولي همچنان از رقيبان اصلي است. او نوه سديري بزرگ است هرچند همچنان جوان است.

شاهزاده خالد فيصل: متولد 1940 امير مکه است و امارت مکه به سبب مسؤؤليت هايي که دارد، از اهميت زيادي برخوردار است. وي اين منصب را از 5 سال پيش عهده دار است و يکي از نامزدهاي بزرگ از گروه نوه هاي ملک عبد العزيز مي باشد.

شاهزاده عبد العزيز بن عبد الله: متولد 1963، وي از 4 سال پيش جانشين وزير خارجه است و همچنين، عضو دانشگاه علوم و تکنولوژي ملک عبد الله مي باشد. او پسر ملک عبد الله است و فرصت اين را دارد که وزير خارجه آينده منصوب گردد.

شاهزاده عبد العزيز بن سلمان: متولد 1960 وزير نفت کنوني است که اهميت خود را داراست. منتظر مي مانيم تا ببينيم به چه مقام بالاتري مي تواند برسد.

شاهزاده متعب بن عبد الله: متولد 1953 فرمانده گارد ملّي، نامزد جدّي ولي عهدي آينده، به طوري که ممکن است ملک عبد الله او را به "جانشين دوم رئيس دولت" منصوب کند همچنان که قبلاً در سال 2009 امير نايف بن عبد العزيز را به اين منصب معين کرد و اين انتصاب، راهش را براي رسيدن به تاج و تخت پادشاهي هموار مي کند.

شاهزاده مشعل بن عبد الله: امير نجران، که از نظر استراتژيکي براي سعودي اهميت قابل توجهي دارد؛ زيرا اين منطقه مرزي با کشور يمن است و اين منطقه بخصوص در آينده توجه جهانيان را به خود جلب خواهد کرد.

شاهزاده محمد بن فهد: متولد 1951 حاکم منطقه الشرقيه، که داراي اهميت زيادي است از جت آنکه مرکز شيعيان عربستان است و در آينده بايد منتظر حوادث مهمي در اين منطقه باشيم.
برچسب ها: آل سعود ، قدرت ، ولیعد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.