معماري مسجد جامع چالشتر براي طراحان و معماران بخش مسكن، الگو است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران  شهرکرد:

به گفته كارشناس ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، اين مسجد، با قدمتي 150 ساله همچنان استوار است و مردم از ان استفاده مي كنند.

شاهين ايل بيگي افزود: معماران دوره قاجار براي انكه اين بنا كاملا محكم ساخته شود از ستون هاي كناري به قطر 80 سانتيمتر مربع و ستون هاي سنگي مركزي چند تكه براي نگهداري سقف هاي طاق وتويزه آجري مسجد استفاده كردند.

معماران براي انكه ستونهاي سنگي چند تكه براثر زمين لرزه فرو نريزند، سرب مذاب را در بين ستون ها تزريق كردند.

انان ارتفاع بنا را سه متر و فاصله ستون ها را 4 متر از هم طراحي كردند تا علاوه بر استحكام بالا، به انر‍ژي كمتري براي گرم نگهداشتن ساختمان نياز باشد.

شبستان زمستانه مسجد با وجود وسعتي 400 متري، از روشنايي خورشيد در روز بهره مي برد. معماران، پنجره هارا در بالاي سقف طراحي كردند تا نور خورشيد در بيشترين ساعات روز به درون آن بتابد.

مسجد جامع چالشتر، دو شبستان زمستانه و بهاره دارد تا نماز گزاران در فصول گرم در محيطي خنك به عبادت بپردازند.

شبستان بهاره با حياط مركزي آن، 600 مترمربع مساحت دارد. شبستان از ستونهاي 7 متري با طاق دايره اي شكل يك پارچه ساخته شده است.

ارتفاع بلند ستون ها و سقف موجب مي شود تا تبادل هوا در تابستان بهتر انجام شود و بنا براي نمازگزاران خنك باشد.

مرحوم ستوده، يكي از بزرگان شهركرد، در كنار قلعه و حمام، اين مسجد را براي مردم ساخت تا مردم هم به بهداشت فردي خود برسند و هم عبادت كنند.

اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری استان چهارمحال و بختياري، مرمت پوشش اين بناي آجري و سنگي را درسال هاي 85 و 88 شرع كرده و قراراست در مجموع، با 15 ميليارد ريال، امسال به پايان برساند./س


برچسب ها: مسجد ، چالشتر ، فصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.