يک گروه فعال روز شنبه و در سالگرد کودتاي عمر البشير رئيس جمهور سودان اعلام کرد روز جمعه و در تظاهرات عليه رژيم سودان حدود هزار نفر بازداشت و صدها نفر زخمي شدند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه مقامات اين سازمان همچنين خاطر نشان کردند شمار بازداشت شدگان در تظاهرات روز جمعه بسيار زياد بودند.اين مقام که خواست نامش فاش نشود ، گفت:« شمار افرادي که روز جمعه دستگير شدند در سراسر کشور حدود هزار نفر بود.»
وي افزود: بسياري از بازداشت شدگان همچنان در مکان هاي نامعلوم زنداني هستند.
يکي از افراد بازداشت شده طلال سعد ، خبرنگار سوداني است که عکس هايي از تظاهرات روز جمعه در اختيار دفتر خبرگزاري فرانسه در خرطوم قرار داده بود.

سازمان دفاع از حقوق و آزادي اعلام کرد : در تظاهرات روز جمعه « چند صد نفر » زخمي شدند. برخي توسط گاز اشک آور و برخي نيز با گلوله هاي پلاستيکي و ضرب و شتم زخمي شدند. يکي از  شاهدين گفته است تظاهرکنندگان پرچم هاي سودان و پارچه نوشته هايي با مضمون « مردم خواستار سقوط رژيم هستند » را حمل مي کردند. ْآنها همچنين  لاستيک هاي خودروها را به  آتشکشيدند .
محکوميت بين المللي درباره سرکوب تظاهرات در سودان روز جمعه تا آنجا بالا گرفت که  وزير امور خارجه کانادا دراين باره ابراز نگراني کرد.جان برد در اين باره اظهار داشت:« ما دستگيري معترضان ، وبلاگ نويسان، خبرنگاران و فعالان سياسي را محکوم مي کنيم و آزادي هر چه سريعتر آنها را خواستاريم.»

ناوي پيلاي کميسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت سودان خواست از سرکوب معترضان خودداري و بازداشت شدگان را هر چه سريعتر آزاد کند. 

اين خبرگزاري در انتها خاطرنشان کرد :  آمريکا و انگليس نيز آزادي افرادي را که تظاهرات صلح آميز برگزار کرده بودند ، خواستار شدند. در روز سي ام ژوئن سال هزار و نهصد وهشتاد و نه عمر البشير قدرت را از صادق المهدي نخست وزير اين کشور در دست گرفت.

بشير در سال دوهزار و ده نيز در انتخابات اعلام پيروزي کرد اما ناظران اتحاديه اروپا و مرکز کارتر در آمريکا اعلام کردند رأي گيري در سودان بر اساس استانداردهاي بين المللي برگزار نشد. عمر البشير به سبب ارتکاب جنايت عليه بشريت، جنايت جنگي و نسل کشي  دردارفور از سوي ديوان کيفري بين المللي تحت تعقيب قرار دارد.

برچسب ها: سودان ، تظاهرات ، خرطوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار