کارشناسان هشدار دادند درخواست رئيس جمهور افغانستان براي مشارکت بيشتر کشورهاي خارجي در نظام آموزش عالي اين کشور خطر فرار مغزها را از افغانستان افزايش خواهد داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان  از موسسات خارجي براي فعاليت در نظام آموزشي اين کشور دعوت به عمل آورد و خواستار آن شد که علومي همچون پزشکي و مهندسي در دانشگاه هاي اين کشور به زبان هاي بين المللي مانند انگليسي و آلماني تدريس شود .
وي در سميناري درباره اصلاح نظام آموزشي افغانستان گفت :  چنانچه فرانسويها مايل باشند مي توانند مسئوليت تدريس در دانشگاه پزشکي را بر عهده گيرند. آنها حتي مي توانند با استادان و کتب خود به زبان فرانسوي تدريس کنند. 
کرزاي ضمن استقبال از تدريس آلمانيها در دانشکده مهندسي افغانستان افزود کشورش15ميليون دلار کمک هزينه تحصيلي براي اعزام دانشجويان بيشتر به خارج در سال آينده اختصاص خواهد داد.
در حاليکه قرار است نيروهاي خارجي تا پايان سال 2014 افغانستان را ترک کنند  حضور افراد متخصص و متبحر براي کمک به بازسازي و پيشرفت اقتصادي اين کشور پس از 30 سال جنگ و رويارويي به شدت احساس مي شود.  
طي دهها سال جنگ و خونريزي در افغانستان صدها مدرسه و دانشگاه در اين کشور تخريب شده و فرار مغزها از اين کشور رو به افزايش گذاشته است.
مصطفي اسير نويسنده و تحليلگر مي گويد پيشنهادهاي کرزاي تنها اوضاع را بدتر مي کند و هيچ ترديدي نيست زمانيکه افغانها در سطوح بين المللي فارغ التحصيل مي شوند ديگر در کشورشان نمي مانند و افغانستان نيز براي پذيرش آنها آمادگي ندارد.
وي مي افزايد فارغ التحصيلان امنيت شغلي ندارند از اين روز ترجيح مي دهند در جستجوي شغل و زندگي بهتر کشورشان را ترک کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار