عوارض و بیماری های رایج در دست نوازندگان سازهای مختلف در دومین جلسه بهداشت نوازندگی که روز گذشته در خانه موسیقی برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت خانه موسیقی؛در این جلسه که با حضور محمد عبدلی و دکتر انسیه تبریزی پدید آورندگان کتاب بهداشت نوازنده و جمعی از نوازندگان ساز های مختلف برگزار شد به بیماری های رایج در دست نوازندگان بررسی گردید و تمرین هایی برای جلوگیری از بیماری ها به شرکت کنندگان توصیه شد.
در بخش نخست جلسه انسیه تبریزی مباحث مقدمه ای بر بیماری های دست، بیماری های رایج در دست، تاندونیت، برجستگی در ناحیه مچ دست، سندروم کانال کارپال، کرامپ و تنیس البو را توضیح داد که با نمایش اسلاید و عکس های مختلف از بیماری های دست همراه بود.
بخش دوم نشست به تمرین های دست اختصاص داشت. محمد عبدلی در توضیح ضرورت تمرین های خاص برای نوازندگان گفت: نوازندگان به واسطه استفاده مکرر و طولای از دست ها، علاوه بر رعایت مواردی چون اصلاح وضعیت عمومی به منظور داشتن عضلاتی سالم و انعطاف پذیر به جهت همراهی دقیق و بالا بردن کیفیت و کارایی عضلات، باید به انجام تمرین هاو حرکات خاصر بپردازند.
وی افزود: اجرای این تمرین ها پیش از شروع نوازندگی برای گرم کردن دست و پس از خاتمه برای سرد کردن ضروری است. این حرکات نه تنها از بروز آسیب و پیری زود رس جلوگیری می کنند بلکه موجب ترمیم پذیری در قسمت های مختلف و احیای دست نیز می شوند. مطالعاتی که در زمینه ورزش انجام گرفته، نشان می دهد که وارد کردن فشار در نوازندگی به عضلات سرد و منقبض، موجب بروز آسیب به عضو می شودو گرفتگی و آسیب به عضلات و تاندون ها با گرم کردن دست کاهش می یابد.
عبدلی همچنین گفت: انجام حرکات تعادلی پس از تمرین به منظور سرد کردن دست و جلو.گیری از بروز درد و ناراحتی بسیار سودمند است و با حرکات کششی می توان عضلات منقبض را در وضعیتی طبیعی قرار داد.
او در ادامه  تمرین های مخصوص انگشتان را به طور عملی نشان داد و تاکید کرد نوازندگان ساز هایی مانند تار و کمانچه علاوه بر دست چپ، باید به دست راست نیز توجه کنند زیرا دست راست در طول نوازندگی در یک حالت ثابت قرار دارد و این برای سلامت دست مضر است.
عبدلی همچنین گفت: برای این تمرین ها توصیه می شود نوازندگان پس از هر 45 دقیقه حدود 10 دقیقه استراحت کنند که البته با توجه به خصوصیات خاص ساز و شدت و سختی تمرین ها این زمان متفاوت است.
لازم به توضیح است، نخستین جلسه بهداشت نوازندگی 12 اردیبهشت ماه در خانه موسیقی برگزار شد که در آن ستون مهره ها و بیماری های رایج آن در نوازندگان بررسی شد./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار