امام جمعه مشهد گفت: امام خمینی (ره) نظریه ولایت فقیه را که قرن ها بعد از امام عصر (عج) معطل مانده بود، در قالب یک دکترین سیاسی تکمیل و اجرایی کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، آیت ا... سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس با بیان این مطلب افزود: عظمت شخصیت امام خمینی (ره) در اجرا و تحکیم دکترین عظیم شیعه، که همان ولایت فقیهی است که ائمه (ع) آن را در زمان غیبت دنبال می کردند.

وی با اشاره به تعظیم و تکریم شیعه در برابر شخصیت امام خمینی (ره) با گذشت 23 سال از رحلت ایشان اضافه کرد: این پاسداشت مقام به سبب این است که ایشان توانستند در بین مراجع و فقهای عصر خود، در بعد نظریه پردازی، ولایت فقیه را تکمیل و اجرایی کنند.

آیت ا... علم الهدی سیاست، تدبیر و مدیریت امام را یکی دیگر از ابعاد شخصیتی ایشان برشمرد و بیان کرد: امام خمینی (ره)، عبد صالح خداوند بود و عظمت انقلاب اسلامی که امام آن را تاسیس کرد به سبب همین ویژگی شخصیتی ایشان بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: در نتیجه همین مدیریت و تدبیر و اجرایی کردن ولایت فقیه بود که امام در طول 12 سال کشور را با آن شرایط رهبری و مدیریت کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به تلاش دشمنان برای ضربه زدن به نظام اسلامی در این سال ها افزود: امروز و با گذشت 23 سال از زمان رحلت امام خمینی (ره) با حضور جانشینی با کفایت و شایسته، کشور در اوج اقتدار اداره می شود و دشمنان انقلاب اسلامی روز به روز ضعیف تر و ذلیل تر ازگذشته خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به میلاد حضرت جواد الائمه (ع) خاطرنشان کرد: شیعه قبل از آن که یک جریان سیاسی باشد، یک مکتب علمی و فکری است و در جهت همین خاصیت علمی بودن آن، محور همه مذاهب اسلامی است.

آیت ا... علم الهدی گفت: هرچه انسان ها به پیامبر اسلام نزدیک تر باشند قدرت ارتباطشان با خداوند بیشتر است.

وی با اشاره به تفسیر آیات ابتدایی سوره جمعه و کلمه اُمّیین افزود: در کلمه اُمّیین ذات مقدس پروردگار بستر بعثت و انگیزش رسول اسلام را مشخص کرده است و جامعه ای که پیامبر در آن مبعوث شده اند، اُمّیین بودند.

آیت ا... علم الهدی با بیان سه تفسیر در مورد کلمه اُمّیین بیان کرد: در تفسیری که از نظر روایات امام معصومین (ع) پذیرفته شده نیست مقصود از اُمّیین انسان های بی سوادی است که خواندن و نویشت نمی دانسته اند.

وی با اشاره به روایتی از امام جواد (ع) اضافه کرد: پیامبر اسلام را امّی نامیده اند زیرا پیامبر در مکه مبعوث شده اند و مکه ام القری است و مقصود از اُمّیین اهل مکه هستند.

امام جمعه مهشد با بیان این که نبوت پیامبر اسلام همه انسان ها را تا روز انقراض بشر شامل می شود تصریح کرد: مکه برای رسول ا... بستر بعثت بوده است و پیغمبر (ص) نسبت به مکه مبعوث فیه و بر همه جهان مبعوثٌ الیه است.

وی در ادامه افزود: امروز، هیچ جایی بر روی کره زمین نیست که در آن جا مسلمانی نباشد و دعوت پیامبر اسلام به آن جا نرسیده باشد.

آیت ا... علم الهدی در ادامه خاطرنشان کرد: با گذشت 1400 سال از بعثت رسول ا... امروز این رسالت فراگیر است و این گسترش به اندازه ای روز افزون و سریع صورت می گیرد که در آینده ای نزدیک تنها آئین و مذهب بر روی کره زمین اسلام خواهد بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.