رئیس هیأت ورزش های ناشنوایان خراسان رضوی گفت: در کشور ما ورزش ناشنوایان مظلوم تر از ورزش های جانبازان، معلولین و نابینایان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در چهارمین هفته از شروع نشست های خبری هیات های ورزشی، اینبار وضعیت ورزش های ناشنوایان استان با حضور مسئولان هیات بررسی شد.
در این نشست رئیس هیأت ورزش های ناشنوایان خراسان رضوی گفت: از نظر مسئولان، ورزشکاران ناشنوا نه جز افراد عادی محسوب می شوند و نه جزو ورزش های جانبازان و معلولین، در صورتی که قوانین بازی های این ورزشکاران با افراد سالم یکسان است.
محمدرضا شیخ زاده ادغام ورزش های ناشنوایان و بیماران خاص را یکی از مشکلات این هیأت و ورزشکاران عنوان کرد و گفت: افراد ناشنوا در حالت عادی با افراد سالم تفاوتی ندارند و از بیماری خاصی رنج نمی برند، تنها با صحبت با آنان معلولیتشان مشخص می شود؛ با این وجود دلیل ادغام این  هیات را با ورزش های بیماران خاص را نمی دانم.
وی با اشاره به استعدادهای خوب شناسایی شده در میان ورزشکاران ناشنوا، اظهار کرد: بازیکنان توانمندی در بین ناشنوایان از جمله فوتبال و فوتسال وجود دارد که متاسفانه تیم های ورزشی که افراد عادی در آن بازی می کنند از پذیرش و دعوت آن ها سر باز می زنند.
شیخ زاده جذب ناشنوایان به سمت ورزش را یکی از اهداف این هیأت برشمرد و گفت: جذب این افراد به دلیل گوشه نشینی بسیار سخت است؛ ولی از سوی هیأت ناشنوایان خراسان رضوی برنامه هایی همچون برگزاری مراسم و کارت استخر به منظور جلب نظر این افراد به سوی ورزش اجرا می شود.
 رئیس هیأت ورزش های ناشنوایان خراسان رضوی در خصوص تامین اعتبار و هزینه های ورزشکاران ناشنوا، عنوان کرد: تنها هیأتی هستیم که با تاسیس انجمن خیرین متشکل از 12 نفر، امور مالی این هیأت را در زمینه اعزام ورزشکاران، اجاره مکان های ورزشی تامین می کنیم.
شیخ زاده با اشاره به برآورد مالی این هیأت در سال گذشته، گفت: در سال 90 مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه برآورد شد که از این مقدار یک سوم آن از طریق اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و مابقی توسط اداره کل بهزیستی استان و انجمن خیرین فعال در هیأت تامین شد.
وی به تعامل خوب این هیأت با دیگر هیأت های ورزشی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: هیأت های مختلف ورزشی در زمینه، در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی همکاری مطلوبی با هیأت ورزش های ناشنوایان استان دارند.
رئیس هیأت ورزش های ناشنوایان خراسان رضوی با بیان اینکه در بعضی از رشته های ورزشی از مربیان دیگر هیأت های ورزشی استفاده می کنیم، عنوان کرد: در ورزش های دو و میدانی و فوتبال از مهارت مربیان سالم برای بهره مندی ورزشکاران ناشنوا استفاده می کنیم ولی در مابقی ورزش ها به دلیل قدمت، تجربه و تخصص در آن، مربیان و داوران ناشنوای بومی داریم.
وی در خصوص سالن اختصاصی ورزشکاران ناشنوا، عنوان کرد: این سالن سال گذشته از طریق ماده 88 در زمان تصدی مدیرکل وقت، در اختیار این هیأت قرار گرفت و با هماهنگی های انجام شده با مدیرکل فعلی، قرار دارد این سالن برای استفاده ورزشکاران ناشنوا تمدید شده است.
شیخ زاده با بیان اینکه از 14 هزار ناشنوا در استان خراسان رضوی، هشت هزار نفر از آنان در مشهد ساکن هستند، عنوان کرد: از این تعداد 500 نفر از آقایان و 300 نفر از بانوان تحت پوشش هیأت ورزش های ناشنوایان استان قرار دارند.
وی فعالیت ورزشکاران ناشنوا در بخش آقایان در 16 رشته و بانوان را در 14 رشته ورزشی عنوان کرد و گفت: در تمامی این رشته ها ورزشکاران و تیم های خوبی را به مسابقات کشوری اعزام می کنیم.
شیخ زاده افزود: هم اکنون این هیأت دارای 15 مربی فعال مرد، 10 مربی فعال زن و 4 داور مرد و یک داور فعال زن می باشد/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.