رباعيات خيام به اكثر زبان هاي زنده دنيا ترجمه و از اين رو در مغرب زمين نيز مشهور شد.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، غياث الدين ابوالفتح عمربن ابراهيم خيام نيشابوري و زاده 28 ارديبهشت 427 خورشيدي در نيشابور در گذشته 12 آذر 510 خورشيدي در نيشابور كه خيامي و خيام نيشابوري و خيامي انيسابوري هم ناميده شده است.

فيلسوف رياضي دان، ستاره شناس، و رباعي سراي ايراني در دوره سلجوقي است.

گرچه جايگاه علمي خيام برتر از جايگاه ادبي او است و لقبش "حجه الحق" بوده است ولي آوازه وي بيشتر به واسطه نگارش رباعياتش است كه شهرت جهاني دارد. افزون بر آن كه رباعيات خيام را به اغلب زبان هاي زنده ترجمه كرده اند. ادوارد فيتزجرالد رباعيات او را به زبان انگليسي ترجمه كرده است كه مايه شهرت بيشتر وي در مغرب زمين شده است.

يكي از برجسته ترين كارهاي وي را مي توان اصلاح گاهشماري ايران در زمان وزارت خواجه نظام الملك كه در دوره سلطنت ملك شاه سلجوقي بوده دانست. وي در رياضيات، ‌علوم ادبي، ‌ديني و تاريخي استاد بود. نقش خيام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات اش درباره اصل پنجم اقليدس نام او را به عنوان رياضي دان برجسته در تاريخ علم بشر ثبت كرده است ابداع نظريه اي درباره نسبت هاي هم ارز با نظريه اقليدس نيز از مهم ترين كارهاي اوست.

شماري از تذكره نويسان خيام را شاگرد ابن سينا و شماري نيز وي را شاگرد امام موفق نيشابوري خوانده اند صحت اين فرضيه كه خيام شاگرد ابن سينا بوده است بسياري بعيد است زيرا از لحاظ زماني با هم تفاوت زيادي داشته اند خيام در جايي ابن سينا را استاد خود مي داند،‌ اما اين استادي ابن سينا جنبه معنوي دارد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار