قراردادهاي گيشه در خصوص نمايش ها به دليل حمايت نشدن از سوي مركز به منظور پشتيباني از لحاظ قرارداد تيپ و دريافت نكردن هيچ كمك هزينه اي براي اجرا چنگي به دل نمي‌زند.

اشكان صادقي بازيگر و كارگردان تئاتر كه هم اكنون نمايش "آه پدر"، "پدر بيچاره مادر تو را از گنجه آويزان كرده و من دلم گرفته" را در تالار انتظامي خانه هنرمندان به روي صحنه دارد، در گفتگو با

خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران

گفت: سبك نوشتاري اين نمايش به سياق گروتسك است كه در دهه 60 توسط آرتوركوپيك نوشته شده و حدود 10 سال پيش توسط شهرام زرگر و رامين ناصر نصير به فارسي برگردانده شده است اما از آن زمان تاكنون كسي اين متن را به صحنه نبرده است.

وي افزود: اين متن بيشتر براي خوانش نوشته شده بود و دليل آن وجود فانتزي در اثر و مونولوگ هاي مطول است كه براي آن زمان نوشته شده و به نوعي اقتضاي متون كلاسيك بوده است.

صادقي تصريح كرد: اين متن تنها يك باز نمايشنامه خواني شد اما به نظرم خصوصياتي كه دارد باعث شده تاكنون كسي آن را اجرا نكند.

اين كارگردان اظهار داشت: من از زمان دانشجويي به اجراي اين متن فكر مي‌كردم و پس از چند سال تفكر بر روي اين متن تصميم به اجراي آن گرفتم.

وي ادامه داد: بيشتر قسمت هاي متن را براي اجرا تغيير دادم و بايد بگويم اين اجرا چكيده اي از نمايشنامه اصلي است.

صادقي با اشاره به امكانات كم سالن انتظامي براي اجراي مطلوب اين اثر بيان كرد: امكانات كم سالن استاد انتظامي در خانه هنرمندان در كنار بودجه كم تئاتري ها و قرارداد گيشه اين اثر متاسفانه جلوي يك اجراي ايده ‌آل را مي‌گيرد.

وي افزود: قراردادهاي گيشه در تئاتر به هيچ عنوان چنگي به دل نمي‌زند و قرارداد بايد با مركز هنرهاي نمايشي بسته شود و اگر مركز عنايت كند و به موقع و درست قرارداد تيپ را ببندد و پرداخت كند شرايط بسيار متفاوت تر خواهد بود.

صادقي عنوان داشت: ايده هاي متفاوتي براي اجراي اين اثر از جمله طرح هاي عروسكي در اجرا داشتم، زيرا اين متن به گونه اي است كه اگر كسي ذهني خلاق داشته باشد بدعت هاي زيادي را مي‌توان وارد اجرا كرد اما متاسفانه به دلايل مختلفي كه مهمترين آن مالي است نتوانستم.

اين بازيگر با بيان اينكه يك اثر گروتسك بيشتر در فيلم نمود پيدا مي‌كند، گفت: آثار گروتسك در عالم سينما نيز با هزينه هاي بالا توليد مي شود و به طور معمول اين سبك اجراي نمايش در ايران كمتر كار مي‌شود آثار به طور عادي يا به سبك سورئال و يا رئال به صحنه مي‌رود و به همين خاطر سبك سختي است من براي بهترين نحو ارائه اين نمايش تلاش كردم اما نمي‌دانم تا چه حد موفق بودم.

وي در خصوص كمك هزينه اين اثر بيان كرد: متاسفانه من براي اين اثر هيچ كمك هزينه اي دريافت نكردم و قولي هم براي آن نگرفتم و هر چه هست از هزينه شخصي خودم است.

صادقي افزود: متاسفانه جايگاه تماشاچيان سالن انتظامي هم كم است و اگر كامل باشد هم هزينه اي كه خرج شده تامين نخواهد شد.

گفتني است، نمايش آه پدر،‌پدر بيچاره ... كه ماجراي يك زن را مطرح مي‌كند كه به دليل شرايط زندگي و روزگار دچار روان پريشي شده و پسر خود را زنداني كرده و او را وادار به ماندن در خانه كرده است، يكشنبه 7 اسفند با 17 اجرا به كار خود پايان مي دهد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار