توجه کردن یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و والدین اگر بتوانند این مهارت را به خوبی در مورد کودکان بکار ببرند سبب افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت در آنها می شود.

دکتر مهدیه وارث وزیریان متخصص اعصاب و روان و روانپزشک در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: توجه کردن یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و لازم است هر والدی روش صحیح توجه کردن به کودک را بداند و اگر بتواند این مهارت را در مورد کودکان به خوبی بکار بگیرد باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت در انها می شود.

وی گفت: منظور از توجه کردن ،توصیف رفتارهای مناسب کودک و در برخی موارد تقلید یا تکرار آنچه که کودک انجام می دهد.

وارث وزیریان تصریح کرد:‌با توجه کردن مناسب پدر یا مادر موافقت خود رابا رفتار مثبتی که کودکشان انجام داده نشان می دهند و فرزند متوجه می شود که والدینشان رفتار او را تایید کرده و قبول دارند.

وی خاطر نشان کرد:‌توجه مناسب وبه موقع به رفتارهای مثبت کودک باعث افزایش رفتارهای مثبت کودک می شود و توجه کردن اگر به درستی صورت گیرد باعث ایجاد یک رابطه مثبت بین والدین و کودکان می شود.

وارث وزیریان تاکید کرد:‌در زمان بکارگیری مهارت ،توجه کردن به طور دقیق رفتاری را که کودک در حال انجام آن است را بازگو کرده و نشان دهيد که حواستان به آن هست و درکش می کنید و روش دیگر برای توجه کردن، تقلید کردن کارهای کودک است و باید در هنگام توجه کردن از دستور دادن و امر کردن و پرسیدن سئوال از کودک خودداری کرد و فقط رفتار او توصیف شود.

وی به والدین توصیه کرد: به وقایع عادی و طبیعی که در طول روز برای کودک اتفاق می افتد توجه کرده و از هر لحظه کوتاه و مناسب برای توجه و تشویق کودک استفاده شود و همچنین هر زمان که فرزند رفتار مناسبی انجام داد موافقت خود را اعلام کرده و بلافاصله او را تشویق کنید./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار