سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنات قصبه گناباد در یونسکو ثبت می شود

معاون مدیرکل اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد بدون هیچ مشکلی در حال به سرانجام رسیدن و ثبت در فهرست یونسکو می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد رکنی افزود: پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد از ابتدا تاکنون بدون وقفه در حال پیگیری می باشد ، در شهریور ماه سال گذشته پیچیدگی های پرونده قنات قصبه با ارائه اطلاعات تکمیلی برطرف شد و این پرونده بدون هیچ مشکلی در حال به سرانجام رسیدن است.

وی در مورد شایعه تاثیر مشکلات سیاسی بین ایران و کشورهای عربی در به ثبت نرسیدن قنات قصبه گناباد گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و اختلافات سیاسی نمی تواند در پرونده ثبت جهانی تاثیر گذار باشد.

معاون مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی افزود: پرونده ثبت جهانی آثار مورد توجه دولت و اداره کل میراث فرهنگی کشور واقع شده است و در این راستا دکتر طالبیان معاون میراث کشور با قدرت در حال پیگیری ثبت جهانی قنات های ایران است.

محمد رکنی گفت: مشکلات سیاسی پیش از این هم وجود داشته است ولی تاثیری در پرونده ثبت جهانی آثار ایران نداشته است به طوریکه سال گذشته محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» به عنوان هجدهمین و نوزدهمین آثار جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

وی تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد به همراه 10 قنات دیگر به یونسکو ارسال شده است که در این پرونده قنات قصبه به عنوان کهن ترین و عمیق ترین قنات جهان عنوان شده است.

معاون مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: در کنار این اثر شگفت انگیز ( قنات قصبه گناباد) در شهرستان گناباد جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که می تواند باعث جذب گردشگر خارجی و داخلی و تحول در اقتصاد این شهرستان شود.

رکنی افزود: یکی از جاذبه های مهم دیگر شهرستان گناباد بافت تاریخی روستای ریاب است که با توجه به استقبال گردشگران مردم این روستا برای حفظ بافت تاریخی ، مرمت منازل مسکونی و پذیرایی از گردشگران به جنب و جوش افتاده اند.

وی در مورد ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته در بافت تاریخی روستای ریاب گناباد گفت: این تخلف در حال پیگیری است و مطمنا تنها راه حل برای رفع این مشکل تخریب بخش غیرمجاز ساخته شده در این روستا می باشد.

معاون مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی افزود: به هیچ عنوان برای ساخت مهمان سرا و یا سفره خانه در بافت تاریخی روستای ریاب گناباد نیازی به ساخت یک ساختمان جدید آن هم به سبک معماری امروزی نداریم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.