درچهلمین کمیته میراث جهانی در شهر استانبول قنات قصبه گناباد خراسان رضوي در قالب "پرونده قنات‌های ايران" در فهرست جهاني يونسكو ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاارن جوان از مشهد، اين قنات به عنوان طولاني ترين قنات جهان با قدمتي 2500 ساله به همراه تعداد ديگري از قنات هاي ايران به ثبت جهاني رسيد.

در اين پرونده علاوه بر قنات قصبه گناباد، تعداد ديگري از قنات هاي ايران از جمله بلده فردوس، زارچ حسن‌آباد، آسیاب آبی میرزا نصرالله مهریز یزد، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم، مون در اردستان، وزوان و مزدآباد اصفهان و قنات ابراهیم‌آباد اراک در فهرست میراث جهانی یونسکو با هشت رای موافق به ثبت رسید.

دکتر احمد جلالی نماینده ایران در یونسکو در این رابطه گفت:ثبت این قنات‌ها یک لحظه تاریخی است و در حال حاضر برای ایرانی‌هایی که زیر زمین چنین قنات‌هایی را حفر کرده بودند، اکنون آن‌ها به یک سایت قدیمی جهانی تبدیل شده‌اند.

حسين زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي هم در پيامي ضمن تبريك ثبت جهاني پرونده قنات هاي ايران از برنامه ريزي هاي جدي اين اداره كل در خصوص قنات قصبه گناباد خبر داد.

قنات قصبه با طول 33 کیلومتر دارای 408 حلقه چاه که عمق مادر چاه آن 300 متر بوده که 28 متر آب روی هم انباشته شده است که بجز شعبه اصلی شعبات فرعی دیگری نیز وجود دارد که از مجموع این کانالها 60درصد آن مسدود و میزان آب دهی آن 40درصد موجود 150 لیتر در ثانیه است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.