مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باید ساختار قنات قصبه گناباد به عنوان یک دانش در جهان مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد و علاوه بر آن اقدام به توسعه دانش این قنات شود.

حسین زارع صفت،در گفت وگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاارن جوان از مشهد درخصوص ظرفیت های گناباد گفت: گناباد یکی از قطب گردشگری طبیعی، فرهنگی و تاریخی است و با داشتن ظرفیت های متعدد دارای جایگاه بلندی در برنامه ریزی های منطقه ای می باشد که مشارکت و همیاری مردم در این خصوص نقش موثر و تعیین کننده ای دارد.

وی ثبت جهانی ۱۱ قنات ایران بویژه قنات قصبه را نشانه قدمت طولانی ایران در استحصال آب به روش های سازگار با محیط زیست در دنیا عنوان کرد و تصریح کرد: با ثبت جهانی قنات های ایران بویژه قنات قصبه، به عنوان صاحب دانش استحصال آب با حفر قنات در جهان شناخته شدیم.

زارع صفت با بیان اینکه با ثبت جهانی قنات قصبه، موضوعات گردشگری گناباد در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم پس از ثبت جهانی قنات قصبه، نگهداری قنات است که در این خصوص باید در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری سرچشمه های قنات همچنان زنده باشند و بتوانند منابع آبی قنات را تامین کنند.

وی افزود: همچنین باید ساختار فیزیکی قنات قصبه حفظ شود که این نیازمند توجه و لای روبی متداوم است چراکه قنات همانند یک موجود زنده می باشد و باید با این نگاه به آن پرداخته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بهره برداری بهینه از آب قنات قصبه را ضروری دانست و اذعان کرد: با توجه به خشکسالی های متوالی در گناباد، یکی از موضوعات مهمی که باید در پایاب قنات قصبه مورد توجه قرار گیرد، اصلاح شیوه های بهره برداری از آب به منظور استفاده بهینه و بیشتر از آب می باشد.

زارع صفت ادامه داد: باید ساختار قنات قصبه به عنوان یک دانش مورد استفاده و بهره برداری جهان قرارگیرد و علاوه بر آن اقدام به توسعه دانش این قنات شود.

وی ثبت جهانی قنات قصبه را فرصتی ممتاز برای گردشگری و بازدید گردشگران از اماکن تاریخی گناباد دانست و خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی قنات قصبه گناباد باید اطلاعات این اثر جهانی به زبان های مختلف تهیه و در سایت های مختلف جهانی منتشر شود و در داخل گناباد باید خدمات مختلفی برای گردشگران فراهم شود تا همزمان با توسعه گردشگری، گردشگران رغبت بیشتری برای بازدید از این اثر جهانی داشته باشند.

زارع صفت درخصوص اقدامات مدنظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ثبت جهانی قنات قصبه گناباد گفت: اقداماتی از جمله افزایش اقامتگاه های بوم گردی، گردشگری های موزه ای و اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی و کارآفرینی به بخش خصوصی برای ایجاد بسترهای لازم حضور گردشگران از جمله اقدامات استان در خصوص ثبت جهانی قنات قصبه می باشد.

وی با بیان اینکه با ثبت جهانی یک اثر، آن اثر متعلق به تمامی جهان است، تصریح کرد: با توجه به ثبت جهانی قنات قصبه نگهداری از این اثر ارزشمند وظیفه تمامی مردم بویژه مردم گناباد است تا ضمن حفظ این اثر زمینه های تبدیل آن به فرصت گردشگری و اقتصادی فراهم شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.