سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"بخش خصوصی" جایگاه واقعی آمار را درک نکرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان از عدم اعتقاد بخش خصوصی به توانمندی متخصصان آماری خبر داد و گفت:تشکیل سازمان نظام آمارشناسی اجازه می دهد متخصصان علم آمار بتوانند کارهای آماری مؤثر انجام دهند و جذب کارهای تخصصی خود شوند.

علی رجالی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با گرامیداشت سال جهانی آمار در کشور اظهار داشت: هدف اصلی اعلام سال جهانی آمار، عمومی سازی و آگاه کردن جامعه به اهمیت و کاربرد این علم پایه ای در تمام زندگی روزمره، برنامه ریزی ها و تحقیقات بود اما مهم ترین مسایلی که باید در این سال مورد توجه خاص قرار گیرد، همگانی ساختن علم آمار و آگاهی رساندن اهمیت این رشته به تمام مردم ایران و مخصوصاً تصمیم گیران کشور، استادان و معلمان است.

این استاد دانشگاه تشکیل سازمان نظام آمارشناسی ایران را از مهمترین اهداف سال جهانی آمار دانست و گفت: در صورت اجرای آن، افراد غیرمتخصص حق اجرای پروژه های آماری را نخواهند داشت و لذا نتایج پروژه های بزرگ آماری که می تواند زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار دهد قابل استناد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری مسابقه سراسری آمار دانش آموزی، توجه به اهمیت دادن این علم پایه ای در آموزش، اصلاح روش های آموزش دروس آمار سایر رشته ها و کاربردی کردن دروس آماری دانشگاه ها در رابطه با گرامیداشت سال جهانی آمار اهمیت فراوان دارد.

***تشکیل سازمان نظام آمارشناسی به منظور رفع کمبود ها در کشور

رجالی بیان داشت: سازمان نظام آمارشناسی اجازه می دهد متخصصان علم آمار بتوانند کارهای آماری مؤثر انجام دهند و جذب کارهای تخصصی خود شوند ضمن آنکه کمبودهای مربوط به حوزه آمار را در کشور برطرف می کند.

وی تصریح کرد: مرکز آمار ایران برای شرکت هایی که بتوانند پروژه های بزرگ آماری انجام دهند، مجوز لازم صادر می نماید، ولی هیچ ارگانی در کشور مسئولیت صدور مجوز برای اشخاص حقیقی، جهت انجام پروژه ها و یا انجام فعالیت های آماری را ندارد و در برخی از ادارات هنوز کارشناس آمار، فردی است که نه تنها آگاه به مسایل آماری نیست ،بلکه به اهمیت این علم هم واقف نمی باشد و در نتیجه نتایج حاصل از کارهای آماری و حتی پروژه های مرتبط با آمار غیرقابل استناد می شود.

***بخش خصوصی جایگاه آمار را درک نکرده است

وی در رابطه با چگونگی جایگاه آمار در بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی هم به دلیل عدم آگاهی از اهمیت علم آمار و عدم اعتقاد به توانمندی متخصصان آماری ،جایگاه آمار را خوب درک نکرده است.

***تصویب نظام آمارشناسی به منظور مبتنی کردن برنامه ریزی ها بر آمار

رجالی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل انجام پروژه های آماری توسط افراد غیرمتخصص، عدم آگاهی تصمیم گیران در مورد اهمیت علم آمار در برنامه ریزی ها و عدم ارتباط صحیح دانشگاه ها و صنعت آمار کشور موجب شده تا در برنامه ریزی ها از نتایج آماری استفاده نشود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تصویب نظام آمارشناسی ایران و آگاه‌سازی تصمیم گیران در مورد اهمیت علم آمار و توجه دادن آنها به اهمیت استفاده از آمار در برنامه ریزی ها ، می توان این مسأله را حل کرد.

***نتایج آماری در زندگی روزمره کاربرد ندارد

وی در رابطه با همگانی کردن علم آمار در کشور اظهار داشت: مرکز آمارایران باید وظایف اصلی خود را به انجام برساند و تلاش کند مردم در واگذاری اطلاعات شخصی خود، از عدم لو رفتن آن اطمینان پیدا کنند، همچنین با انجام کارها و پروژه های آماری توسط متخصصان، نتایج مطلوب آن در زندگی مردم نمود یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صدا و سیما و جراید با معرفی کاربردهای علم آمار در زندگی روزمره و برنامه ریزی ها به اهمیت و جایگاه واقعی این علم اهتمام ورزند، آموزش آمار در مقاطع مختلف تحصیلی به روش صحیح و با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان (با انجام پروژه های آماری) و توجه دادن جوانان به مفاهیم اصیل آماری جزء برنامه های آموزشی قرار گیرد. برگزاری مسابقات آمار دانش آموزی، جذب دانش آموزان و دانشجویان مستعد به ادامه تحصیل در رشته آمارو تقویت نیروهای متخصص و دانشگاهی با جذب فارغ التحصیلان در رشته های جدید،نه رشته های سنتی آمار، که مجهز به اطلاعات آمار کاربردی هستند نیز می توانند در این راستا مؤثر باشند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: آمار ، بخش خصوصی ، متخصصان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.