سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/ بازخواني نشست هماهنگي تشكل‌هاي دانشجويي

نشستي كه پس از يكسال، انتظار تشكل‌هاي دانشجويي را برآورده نكرد

پس از يكسال پيگيري تشكل‌هاي دانشجويي براي هم انديشي با وزير علوم، كامران دانشجو هفته گذشته با اعضاء اين تشكل‌ها ديدار و گفتگو كرد و اين در حالي است كه به زعم بسياري از دانشجويان اين ديدار پاسخگوي مطالبات آنها نبود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، وزير علوم، تحقيقات و فناوري پس از يکسال انتظار كه تشكل‌هاي دانشجويي خواستار حضور وي در دانشگاه و پاسخ دادن به سوالات دانشجويان بودند، بالاخره طي نشستي با تشکل هاي دانشجويي ديدار و گفتگو كرد.

اين نشست به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و برخي از تشكل‌ها مانند دفتر تحكيم وحدت،‌بسيج دانشجويي، جنبش عدالت‌خواه دانشجويي، جامعه اسلامي دانشجويان و اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور تحت عنوان "اولين نشست سراسري هماهنگي تشكل‌هاي اسلامي دانشجويي" طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته برگزار شد.

آنچه مسلم است اين كه حضور مسئولين و وزرا در دانشگاه‌ها براي پاسخ دادن به سوالات دانشجويان، يكي از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده كه در كنار ساير مطالباتي همانند برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي، بر زمين مانده است.

اما بالاخره پس از يك سال تقاضا، چشم دانشجويان به حضور آقاي وزير روشن شد و  به دليل انباشته شدن حجم انبوه مطالبات دانشجويان، فضايي در اين جلسه  به وجود آمد كه به تقابل كلامي شديد ميان وزير علوم و دانشجويان منجر و حتي در برخي لحظات، به دليل سوالات و اظهارات مكرر از داخل جمعيت دانشجويان حاضر، وزير علوم درصدد ترك صندلي خود برآمد و دوباره به ميز پاسخگويي بازگشت.

اگرچه برخي از پاسخ‌هاي وزير علوم به خصوص مسئله دانشجوي پولي با اعتراضات دانشجويان حاضر روبرو مي‌شد و برخي ديگر از سوالات دانشجويان نيز پاسخ‌هاي در خوري پيدا نكرد؛ اما، با اين حال و با وجود ادبيات صريح دانشجويان و همچنين پافشاري شديد كامران دانشجو بر مواضع خود، تحمل و بردباري وي قابل ستايش بود.

* انتقاد صريح جنبش دانشجويي

به هر ترتيب، تشكل‌هاي دانشجويي نيز در بيانيه پاياني خود در اين نشست تاكيد كردند كه عليرغم فعاليت‌هاي صورت گرفته در فضاي دانشگاهي كشور، جنبش دانشجويي نسبت به برخي اقدامات انجام شده و نتايج مترتب بر آن انتقادهاي اساسي دارد.

اقداماتي مانند خصوصي سازي امكانات رفاهي دانشجويان، پذيرش دانشجوي پولي، موانع برسر راه شكل‌گيري كرسي‌هاي آزاد انديشي، فضاي غيرپويا و كم نشاط در برخي دانشگاه‌ها به بهانه سخت‌گيري‌هاي امنيتي، اشاعه بدرفتاري‌هاي فرهنگي، رواج برخوردهاي سليقه‌اي در بين برخي مديران دانشگاه‌ها و عدم قانون‌گرايي و ... اهم مشكلات و مسائلي است كه بايد هر چه زودتر حل و فصل شود.

تشكل‌هاي اسلامي دانشگاه، ضمن ابراز نگراني از اين موارد، از مسئولين امر مي‌خواهند تا هر چه سريعتر نسبت به رفع اين مشكلات،‌ تصميمات صحيح و برخاسته از يك نگاه فرهنگي و دانشگاهي را اتخاذ كنند.

شركت‌كنندگان در اين نشست، ضمن تشكر از حضور و توجه وزير علوم، افزايش تعداد نشست‌هاي دانشجويي و همچنين پيگيري مطالبات مطروحه در اين نشست‌ها را به منظور هم‌افزايي هر چه بيشتر اركان آموزش عالي كشور جهت تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، خواستار شدند.

در جلسه فعالين دانشجويي و مسئولان تشكل‌هاي اسلامي در دانشگاه با كامران دانشجو وزير علوم، مواردي مطرح شد كه از مهمترين دغدغه‌هاي سياسي، فرهنگي و علمي طرفين بود. باشگاه خبرنگاران با مرور ارتباط كلامي ميان وزير علوم و اعضاء تشكل هاي دانشجويي، ضمن واكاوي فرازهاي مطرح شده در اين نشست، ماحصل پرسش و پاسخ ها را منتشر كرده است.

*موضوعات سياسي

اميريان مسئول سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي سراسر كشور (دفتر تحكيم وحدت) در اين جلسه با اشاره به دو شاخصه اساسي استكبارستيزي و مبارزه با استبداد داخلي در جنبش دانشجويي مسلمان قبل از انقلاب اسلامي، يكي از شاخصه‌هاي اصلي اين جنبش را پس از انقلاب، نقد حكومت براي تقويت حاكميت دانست و گفت:‌  "بخشي از حكومتي‌ها تحمل انتقادهاي بعضا تيز و برنده دانشجويي را ندارند.

ضمن اينكه جريان دانشجويي با غوغاسالاري و فضاي كاذب، كار خود را پيش نمي‌‌برد و تبديل به جريان اپوزيسيون و ضدانقلاب نمي‌شود؛ اما با نقد مسئولان عالي‌رتبه و به چالش كشيدن آنها حركت مي‌كند و اميدواريم وزير علوم اين به چالش‌ كشيدن امروز را به فال نيك بگيرد."

مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت، از وزير علوم انتقاد كرد كه چرا تشكل‌هاي دانشجويي به جاي قرار داشتن بررسي تحولات منطقه در اولويت بندي دغدغه‌هاي خود، بايد با مسائل داخلي دانشگاه‌ها درگير باشند و ذهن فعال و پوياي آنها به واسطه كارشكني‌ها، سنگ‌اندازي‌ها، كج‌روي‌ها و تنگ‌نظري‌هاي روزافزون مسئولان دانشگاهي به مسائل حاشيه‌اي منحرف شود تا جنبش دانشجويي نتواند نقش اصلي خود را ايفا كند.

         *سليقه آقاي وزير در پاسخ به دانشجويان

كامران دانشجو طي اين جلسه به دانشجويان گفت: بعد از 30 سال،‌گفتمان درون دانشگاه از كف و سوت به چارچوب منطقي وارد شد؛ اين در حالي است كه هيچ كس نمي‌تواند اين تغيير گفتمان را در دانشگاه كتمان كند.

 چنانكه امام خميني (ره) فرمودند:" اگر ديديد دشمن از شما تعريف مي‌كند و برايتان كف و سوت مي‌زند حتما بدانيد يك جاي كار ايرادي وجود دارد، اما هنگامي كه دشمن شروع به ايراد گرفتن از يك يا دو نفر و يا يك مجموعه مي‌كند، معلوم است شما در مسيري حركت كرده ايد كه دشمن دوست ندارد... "

وي تصريح كرد: ما هر نقدي كه به يكديگر داريم، در يك خانواده بزرگ به نام انقلاب زندگي مي كنيم. مرزمان با دشمنان كاملا مشخص است و نبايد بگذاريم دشمن از بحث و جدل ما استفاده كند. اگر نقدي به هم داريم اما هر دو طرف در برابر يك دشمن و در يك جبهه و پيرو ولايت هستيم،‌ امكان دارد اشتباه كنيم اما نيت اصلي مان پيروي از خط ولايت است و اينكه از آمريكا و ايادي‌اش بيزاريم و نمي‌گذاريم دشمن از انتقاداتي كه مي‌كنيم سوء استفاده كند.

* وضعيت آزادانديشي چه مي شود؟

اميريان با اشاره به اينكه مسئولان دانشگاه‌ها، معتقد به آزادانديشي نيستند اظهار داشت: آقاي وزير! در جلساتي كه با حضرتعالي داشتيم فرموديد اتحاديه‌ها و جريان‌هاي دانشجويي مسير كلي را بروند اما با آن اختلاف تاكتيك‌ها و رويكرد‌هايي كه بسيار طبيعي و لازم است. چطور مي‌شود كه در آيين نامه‌ هيات نظارت دانشگاه اسمي از حراست دانشگاه نيامده، ولي اين هيات مي‌گويد برويد از مديريت حراست، درخواست خود را مطرح كنيد و تاييد صلاحيت بگيريد. بدتر از آن اين است كه مديريت حراست مي‌گويد برويد ستاد خبري استان كه اين مسئله كاملا خلاف قانون است و متاسفانه در دانشگاه مادر و مهمترين دانشگاه كشور صورت گرفته است. حتي يكي از مسئولان دانشگاه هاي شما اعلام كرد كه محسن رضايي هم نبايد به دانشگاه بيايد، چون ما نمي دانيم بعداز آن تنش ايجاد مي‌شود يا نه! حتي آيين نامه كرسي‌هاي آزاد انديشي خود عاملي شده كه جلوي آزادانديشي‌ها را مي‌گيرد.

كامران دانشجو در بخشي از اظهارات خود، اينگونه به صحبت‌هاي مسئولان تشكل‌هاي دانشجويي واكنش نشان داد: دانشگاه مكاني است كه مي‌بايست صحبت از اختلاف سليقه در آن باشد اما شأن دانشگاه در اين نيست كه اگر مخالف نظر و سليقه دانشجو حرفي گفته شد، او را هو کنند و اگر حرفي موافق با نظرآنها گفته شد، سوت و کف بزنند... عده اي مي گويند داشنگاهي آزاد، سرحال و بانشاط است که هرچه مي خواهند بگويند ولي اينطور نيست؛ همه حرف ها بايد در چارچوب اسلام زده شود البته تشکل هاي دانشاهي نبايد به وضعيت موجود، قانع باشند و مي بايست مطالبه گر باشند که اين با پرخاشگري تفاوت دارد. مطلوب و آرمان هاي نسل ها با هم فاصله دارند ما حرکت به سمت هدف مطلوب را شروع کرده ايم.

*اسلامي شدن دانشگاه ها و علوم انساني

رامين شمسايي معاون سياسي بسيج دانشگاه علامه طباطبايي در اين جلسه با اشاره به موضوع اسلامي شدن علوم انساني گفت:
هرچقدر که اين مسئله را تکرار کنيم باز هم کم است و ما اين تنگه احد را رها نکرده ايم جناب آقاي وزير! در گزارش خود بفرماييد که براي اسلامي شدن علوم انساني چه کرده ايد؟‌اسلامي شدن علوم انساني، بسيار مهم است. جناب آقاي وزير! ما شما را جزو وزراي ارزشي مي دانيم اما ارزشي بودن کافي نيست و ما شما را کارآمد هم مي خواهيم، چرا اساتيد دانشگاه هاي شما حاضر نمي شوند که صرفا کتب اسلامي در دانشگاه ها تدريس شود و نمي خواهند که غربي ها را نقد کنند؟

وزيرعلوم، پاسخ هاي بسيار کوتاهي به بحث اسلامي شدن علوم انساني داد و  به جاي آن، موارد مربوط به مسائل فرهنگي دانشگاه و تفکيک جنسيتي را نشانه حرکت در راستاي اسلامي شدن دانشگاه ها دانست! اما وي، مشخص نکرد که پاسخ‌هاي وي چه ارتباطي به اسلامي شدن علوم انساني دارد؟!

کامران دانشجو دراين باره گفت: در بحث اسلامي شدن علوم انساني، مقاله هاي حوزه علميه را هم داريم که متأسفانه چاپ نمي شود اين مسئله، نشان دهنده عدم بررسي و توجه دراين زمينه است.... بعد از 30 سال، بحث اسلامي شدن دانشگاه ها مطرح شده و عليرغم همه جوسازي ها ما با صراحت اعلام کرديم که بايد دانشگاه دخترانه داشته باشيم و اين کار را در شهرهايي مانند سمنان و رفسنجان راه اندازي کرديم... 80 سال است که مطالب دانشگاه ها، کپي برداري شده غرب هستند، آيا انتظار داريد ظرف مدت 2 سال معجزه شود؟ درگذشته هيچ کس جرأت نداشت حرف دانشکده دخترانه را بزند يا اينکه بگويد کلاس ها بايد جدا باشد... در دانشگاه نبايد مثل سالن مد رفتار شود، شأن دانشگاه و معبر عمومي اين نيست... دربحث اسلامي شدن دانشگاه ها، تشکل ها در سراسر کشور چند مقاله نوشتند؟ 14نفر از مراجع قم بحث عفاف و حجاب را که از سال 1366بر زمين مانده بود تأييد کردند. خواسته ما اين است که در اين باره مقاله بنويسيد و به روزنامه ها و رسانه ها بدهيد... مي گويند بايد کار فرهنگي کرد اما کار فرهنگي، فقط ايجابي نيست. کجاي انديشه حضرت امام خميني (ره) اختلاط يعني مناسبات پسر و دختر را به سبک غربي را مجاز مي داند؟ پس از 34 سال که از انقلاب مي گذرد ما فقط يک دانشگاه دخترانه داريم اما اميدواريم در مهرماه مواردي از اينگونه را به عينيت ببينيم.

*موضوع اساتيد انقلابي و انقلابي نما

مسئول سياسي دانشگاه علامه طباطبايي خطاب به وزير علوم اظهار داشت: افرادي که دلبسته به گفتارهاي انقلاب اسلامي هستند بايد در جايگاه اساتيد قرار بگيرند اما ديديم که در اين رابطه هيچ اتفاقي نيفتاد، مثلا در دانشگاه علامه بحث شخص محوري مطرح است.

وزيرعلوم اينگونه پاسخ داد: ما طرفدار پرورش اساتيد انقلابي در دانشگاه ها هستيم نه انقلابي نما ما در حال جذب مجموعه اي از افراد با سابقه براي سمت استادي هستيم و از افراد سرشناس، شايسته ترين را انتخاب مي کنيم. بنده شخصا نمي توانم دنبال تک تک آدم ها بگردم به خاطر همين، کميته اي 9 نفره تشکيل دادم تا آنها افرادي با سابقه و سرشناس را براي سمت استادي به من معرفي کنند.

البته نبايد از ذهن دور داشت که پرورش اساتيد انقلابي، قبل از ورود به دانشگاه انجام مي شود نه اينکه جناب آقاي وزير طرفدار پرورش آنها در درون دانشگاه باشد!

ضمن اينکه دانشجويان، انتقادات زيادي را نسبت به آنچه آنها اساتيد انقلابي نما مي خوانند، مطرح کردند اما وزير علوم تنها به گفتن همين چند جمله در پاسخ به انها اکتفا کرد.

*مسائل علمي، فرهنگي و صنفي دانشگاه ها

شمسايي مسئول سياسي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اينکه در فضاي مطالبه گري، معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم پتانسيل بيشتري دارد، گفت: خيلي از اساتيد، بچه ها را وادار مي کنند که مقاله هاي ISI خود را به غربي ها بفروشند... درباره فضاي مديريت فرهنگي در دانشگاه ها نيز عليرغم اينکه مديريت فرهنگي آنها در راستاي حمايت و تسهيل فعاليت تشکل ها در دانشگاه است اما اين مديريت فرهنگي نگاهي رقيبانه به تشکل ها دارد. شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در دانشگاه ها به صورت نامنظم عمل مي کند و برنامه هاي مجوز دادن نيز نامنظم است.

*برنامه ريزي نادرست موجب بي نتيجه بودن نشست‌

بالاخره نشست برگزار شد اما مي توانست با برنامه ريزي بهتري دنبال شود، عدم برنامه‌ريزي‌صحيح و استفاده از تجارب و انديشه‌هاي اساتيد برجسته در كارگاه‌هاي آموزشي، يكي از برنامه‌هاي مفيدي بود كه متاسفانه در اين نشست مورد غفلت واقع شد.

گزارش//  محمد حسن عبدي مطلق

پايان پيام/پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.