انتقاد به عملکرد وزارت علوم به زبان تشکل های دانشجویی و پاسخ دكتر دانشجو

صبح امروز در اولین نشست تشکل های دانشجویی عملکرد وزارت علوم از زبان نمایندگان این تشکل ها مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز طی برگزاری اولین نشست تشکل های دانشجویی در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی عملکرد وزارت علوم از زبان نمایندگان این تشکل ها مورد انتقال قرار گرفت که این انتقادات به شرح زیر است:

محمد جعفری نژاد، نماینده جنبش عدالت خواه در بیان انتقادات خود از عملکرد وزارت علوم گفت: در خصوص مسائلی چون دانشجوی پولی، خصوصی سازی خوابگاه ها، فضای سیاسی دانشگاه ها، مشکل وجود دارد.

بحث کرسی های آزاد اندیشی و بیان مسائل و مشکلات دانشجویان در این خصوص قانع کننده نیست. سید ایمان میر زاده نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه انتقادات خود را از وزارت علوم این طور بیان کرد که هنوز در بحث علوم انسانی در این چند سال تغییر جدی صورت نگرفته ما باید به فکر پرورش اساتید انقلابی در دانشگاه ها باشیم و هنوز توجه جدی به بومی سازی علوم صورت نگرفته است. میکائیل دیانی نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشجویی گفت: برخی از افراد نمی خواهند دانشگاه و دانشجو وارد مسائل سیاسی شوند که در این امر روسای برخی از دانشگاه ها و حراست دانشگاه ها مطرح هستند.

مسائل واگذاری خوابگاه خصوصی به دولتی ضربه مهلكی به جامعه است که هزینه آن از سمت بیت المال تامین می شود .

در ادامه مهدی امیربان نماینده تحکیم وحدت گفت: هنوز ارتباط واقعی بین دانشگاه و صنعت محقق نشده. امروزه بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است.

 در ادامه رامین شمسایی نماینده بسیج دانشجویی گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها باید بگویم فعالیت چندانی صورت نگرفته است چنانچه هنوز با وجود کتب اسلامی ایرانی که توسط اساتید دانشگاهی منتشر می شود اما همچنان کتب اساتید غربی در دانشگاه ها تدریس می شود.

* پاسخ وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص انتقادات نمایندگان تشکل های دانشجویی
کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالات نمایندگان تشکل ها در اولین نشست تشکل های اسلامی به شاخص های زیر اشاره کرد و گفت: در هنگام شروع کار هیچ معاونت فرهنگی وجود نداشت و هم اکنون هفتاد معاونت فرهنگی در دانشگاه ها وجود دارند.
2376 تشکل دانشجویی ایجاد شده، تعداد فضاهای فرهنگی و خانه فرهنگ در سال 90 به 40 مورد رسیده است.

 وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده است مطالبه گری با پرخاشگری متفاوت است ، جنبش دانشجویی باید مطالبه گر باشد نه پرخاشگر.

تعداد نشریه های دانشگاهی به 84 مورد اضافه گشته است و تعداد کل دانشجویان ما از اول انقلاب که 175 هزار نفر بوده هم اکنون به 4 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است از سال 84 در حدود 2 میلیون نفر افزایش دانشجو در کشور داشته ایم و این در حالی است که با همین امکانات اندک توانسته ایم به این رشد بالا برسیم.

 وی تصریح کرد: هم اکنون 6هزار استاد جذب اعضای هئیت علمی شده اند و تعداد استاد تمام دانشگاه های ما به 1200 نفر افزایش یافته است حال سوال اینجا باقی است که اگر کیفیت دانشگاه های ما خوب نبوده چطور توانسته ایم نفر اول در منطقه شده و ترکیه را پشت سر بگذاریم؟

وی در ادامه به تشکل های غیر علمی و غیر دانشجویی اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته 105 تشکل غیر علمی و غیر دانشجویی اضافه شده است.در خصوص موسسات پژوهشی باید بگویم که 251 موسسه پژوهشی اضافه شده است.

وی در خصوص مسأله ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: چطور ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد درحالی که 71 مرکز رشد اضافه شده.

آمارهای کلی در ارتباط با آموزش عالی نشان می دهد 17 هزار تا 21 هزار شغل فن آوری در کارت های علمی و فناوری اضافه شده در خصوص مسأله ی حجاب و عفاف باید بیان کنم که ما توانستیم بعد از 33 سال با صراحت اعلام کنیم که دانشگاه دخترانه را باید راه اندازی کنیم. همچنین بعد از سی سال گفتمان دانشگاه تبدیل به گفتمان منطقی شده است در حالی که هشتاد سال دانشگاه های ما از غرب کپی برداری می کردند آیا این رشدی که هم اکنون در دانشگاه ها صورت گرفته قابل تامین نیست.

در پایان دانشجو اعلام کرد که عصر امروز نشستی به نمایندگان تشکل های دانشجویی دارد و به سوالات و ابهامات آنها به صورت رودر رو پاسخ می دهد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.