مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان گفت: اولین نشست هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در حالي برگزار شد که ماحصل آن 9 ساعت حضور وزیر علوم در جلسه، هدر رفت 48 ساعت از وقت حدود 250 فعال دانشجویی و هزینه بیت‌المال بود.

علي صالحي مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در انتقاد از چگونگی برگزاری اولین نشست هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور که در تاریخ 26 و 27 تیرماه جاری در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهارداشت: در اين جلسه 5 تشکل بزرگ کشور، اعم از بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه، حاضر بودند که هر کدام 2 نماینده از دفاتر استانی خود نیز در این جلسه داشتند.

وي افزود: از آنجا که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این جلسه حضور داشتند، وزارت علوم و وزارت بهداشت هر دو متولیان این همایش به حساب می‌آمدند.

صالحي توضيح داد: برگزار کننده این همایش، معاونت فرهنگی وزارت علوم بود و ریاست آن را خواجه سروی برعهده داشت و قرار بود در این جلسه کامران دانشجو وزیر علوم و مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت به پرسش های فعالين دانشجويي پاسخ دهند.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان با بيان اينکه 50 درصد دانشجویان حاضر در اين همايش از فعالين دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند، اظهارداشت: به دليل عدم هماهنگی در اطلاع رسانی، جلسه بدون حضور وزیر بهداشت برگزار شد و دانشجویان نتوانستند با وزیر متبوعشان صحبت کرده و موانع و مشکلات را رودررو با وی در میان بگذارند و در حالی که تقریبا تمام مسئولان ذیربط وزارت علوم در جلسه حضور داشتند، فقط مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در همایش حاضر شد.

صالحي با اشاره به اينکه صحبت‌های مطرح شده از سوی نمایندگان برخی تشکل ها به مذاق وزیر علوم خوش نیامد و خلقشان را تنگ کرد، تصريح کرد: کامران دانشجو در واکنش به صحبت هاي برخي نمايندگان دانشجويي، رفتاري را از خود نشان داد که شايد شايسته مقام وزارت نبود.

وي افزود: به دليل اينکه برخي نمايندگان تشکل ها سوال هاي چالشي را مطرح کردند که به مذاق وزير خوش نيامد،‌ وي از پاسخ دادن به سوال ها طفره رفت و با رفتار خويش فضا را به سمتی برد که سوال ها محدود به دغدغه‌های فردی و دانشگاهی، آن هم دانشگاه‌های تهران شد و در نهايت دانشجويان شهرستاني از این فضا متضرر شدند.

صالحي با تاکيد بر اينکه ماحصل 9 ساعت حضور وزیر علوم در جلسه، هدر رفت 48 ساعت از وقت حدود 250 فعال دانشجویی و هزینه بیت‌المال بود، بيان داشت: با به حاشیه کشیده شدن مسائل توسط برخی نمایندگان دانشجویی، فضای گفتگوها به فضای سهم‌خواهی تبدیل شد و موجب شد تا هدف اصلي اين نشست که هماهنگي بين تشکل‌ها بود فراموش نشود.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان با بيان اينکه فضا به گونه‌اي بود که به نظر مي‌رسيد نمايندگان برخي تشکل‌ها تحت نفوذ نهادهای سیاسی خارج از دانشگاه و با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن کامران دانشجو _به دلیل شائبه‌هایی که گفته مي‌شود وي گزینه انتخابات رياست جمهوري آتي است_، فضایی را که باید کمک می‌کرد تا هماهنگی بين فعالين دانشجويي به وجود آيد را اسبابی برای تسویه حساب با آقای وزیر کردند.

صالحي تاکيد کرد: کسانی خارج از فضای دانشگاه به صورت گزینشی افرادی را از میان فعالین دانشگاهی انتخاب کرده و روی آنها کار کرده بودند که با توجه به ویژگی های خاص وزیر باید به چه صورت با وی صحبت کنید که نتواند جوابی برای گفتن داشته باشد، مثلا لحن خود را تند کنید و روی فلان موضوع مانور بدهید. چرا که اینجا نقطه ضعف وزیر است و خلاصه اینکه حرف‌ها و حرکت‌ها از قبل و از بيرون دانشگاه هدايت شده بود و این باعث شد که یک سری افراد با برنامه‌ریزی، مکررا آمدند و صحبت کردند و تسویه حساب‌هایی که جایش اینجا نبود، باعث شد، فرصتی را که 5-4 نفر از نمایندگان تشکل‌های گوناگون می توانستند بیایند و صحبت کنند، را به یک فرد اختصاص دادند.

وي با اشاره به اينکه به هم ریختگي‌ها به نفع مسئولان پیش رفت و باعث شد آنها از فضا استفاده کرده و از پاسخ گویی به دانشجویانی که مطالبات به حق داشتند، طفره بروند، تصريح کرد: رفتار نابه جاي برخي فعالين باعث شد تا جلسه هماهنگي تشکل های دانشجویی فقط به فضای رزومه سازی آقایان و محل عکس گرفتن مسئولان تبدیل شود و درست است که جلسه با هدف تحقق بخشیدن به دغدغه های دانشجويان ،تشکیل شد، اما به واقع، فقط یک بُرد رسانه‌ای قوی برای وزارت علوم بود. چرا که با وجود اینکه چند سال وزیر علوم و معاونانش نشست دانشجویی کامل و کافی نداشتند، با یک کلمه دهان پُرکن "هماهنگی تشکل‌ها" آمدند و فضا را به دست گرفتند.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یکی دیگر از مباحثی که در این همایش دو روزه جای بحث دارد، برخي کارگروه‌هایی بود که اصلا تشکیل نشد، اما گزارش عملکرد آن به صورت مبسوط منتشر شد.

صالحي با بيان اينکه چهار محور تعریف شده بود که قرار بود پیرامون آن چهار کارگروه تشکیل شود، گفت: غیر از بسیج دانشجویی، 4 تشکل دیگر هر کدام سرپرست یک کارگروه بودند که بعضی از آنها با اینکه اصلا تشکیل نشدند، نمايندگانشان پشت تریبون رفتند و گزارش عملکرد کارگروهی را دادند که اصلا تشکیل نشده بود.

وي افزود: گزارش کارگروه‌هايي که فقط 45 دقیقه تشکیل شده بود، یک 20 دقيقه قرائت شد. که معلوم نشد اینها از کجا آمده و جالب اینجاست که این گزارش عملکردها توسط افراد مشخصي انجام شد، که طی این دو روز بارها و بارها پشت تریبون رفته و صحبت کرده بودند که این برای ما جای ابهام داشت.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان تصريح کرد: به عقیده من جلسه هماهنگی دانشجویان به جلسه‌ای تبدیل شد که گروه‌های سیاسی بیایند و فضای مطالبه‌گری دانشجویی را به بازی بگیرند و باعث شوند یک سری از تشکل‌ها سهم خواهی کنند و برای تشکل‌هایی که سوء سابقه داشته و هیچ اعتمادسازی نکرده‌اند، مجوز تشکیلات بگیرند.

صالحي با بيان اينکه مسئولان نباید با حواس پرتی، فضایی را که برای آن زحمت کشیده‌ایم را در اختیار کسانی بگذارند که سوء سابقه دارند، خاطرنشان کرد: اين افراد به طور یقین تحت نفوذ گروه‌های سیاسی هستند که در دانشگاه‌های بزرگ فعالیت می‌کنند.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان با بيان اينکه باید مشخص شود چرا این فضا فراهم شد تا یک سری مسئولان تشکل ها بیایند و بدون اعتمادسازی و عدم اعتماد دهی مسئولان از اینکه نظارت بیشتری روی آنها صورت می گیرد، مجوز فعالیت بگیرند، ادامه داد: چه تضمینی وجود دارد که اگر اينها کار خلاف قانون و آیین نامه‌ای انجام دهند، آن را پیراهن عثمان نکنند و قضیه نشود حادثه کوی دانشگاه و 18 تیر 78، باید به اینها بقبولانیم هر زمان که از قانون عدول کردند بايد از قوانين تمکين کنند و کنار بروند.

وي در پايان با تاکيد بر اينکه اهداف جلسه هماهنگی تشکل‌های دانشجویی محقق نشد، گفت: جلسه از فضای نقد و مطالبه‌گری از وزیر خارج شد و هیچ پاسخی از سوی کامران دانشجو داده نشد و در نهایت نه تنها هماهنگی بين تشکل‌ها صورت نگرفت؛ بلکه وقتی دغدغه‌ها مشخص شد، متاسفانه یک انشقاق هم بین تشکل‌ها به وجود آمد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار