سالیوان: حماس به دنبال مختل کردن عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بود

مشاور امنیت ملی آمریکا حمله هفتم اکتبر جنبش حماس را تلاشی در راستای اختلال در روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواند.

دولت دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید توانست طی موافقتنامه‌ای که به توافق ابراهیم شهرت یافت اقدام به عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی کند. گرچه دولت بایدن نیز به دنبال انجام چنین کاری در ۴ سال نخست ریاست جمهوری خود است، اما نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و تشدید تنش‌ها در منطقه عملا راه را برای انجام این کار مسدود ساخته است. 

به گزارش الجزیره، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (سه شنبه) اعلام کرد حمله هفتم اکتبر جنبش مقاومت فلسطین (حماس) به اسرائیل با هدف مختل کردن روند عادی سازی روابط میان اعراب و اسراییل صورت گرفت. 

سالیوان به اشاره به شرایط فعلی در خاورمیانه و جنگ غزه افزود: دولت بایدن به دنبال آن است که به جای گفتگو‌های مستقیم میان اسراییل و فلسطینیان، به یک توافق منطقه‌ای دست یابد. 

وی که در نشست مجمع اقتصادی در داووس سوئیس سخن می‌گفت، افزود: ما بر این بودیم که بهترین رویکرد رسیدن به یک بسته توافقی است که شامل عادی سازی روابط میان کشور‌های کلیدی عربی و اسراییل نیز بشود. این امر به همراه یک پیشرفت معنادار و افق سیاسی روشن برای مردم فلسطین بود. 

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: این هدف ایالات متحده پیش از حمله هفتم اکتبر بود. ما شاهد پیشرفت‌هایی برای رسیدن به این هدف بودیم که حماس با حمله هفتم اکتبر به دنبال نابود کردن آن برآمد. 

جیک سالیوان در سخنرانی خود فراموش کرد بر این نکته اشاره کند که آمریکا هیچ گامی عملی برای ایجاد دولت مستقل فلسطین براساس قطعنامه‌های سازمان ملل تاکنون انجام نداده و از ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. واشنگتن سالانه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی به تل آویو می‌دهد که غالبا برای کشتار فلسطینیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار