با احتمال شکست مذاکرات پسابرکسیت،

اتحادیه اروپا برای توافق تجاری با لندن ضرب‌الاجل تعیین کرد

اتحادیه اروپا برای دست‌یابی به توافق تجاری با انگلیس در دوره پسابرکسیت مدت دو هفته زمان تعیین کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه تایمز چاپ لندن در گزارشی از تعیین ضرب‌العجل دو هفته‌ای از سوی اتحادیه اروپا برای دست‌یابی توافق تجاری با انگلیس خبر داد.

بر این اساس، هفته آینده جلسه‌ای میان «میشل بارنیه» نماینده شورای اروپا و «دیوید فراست» مشاور نخست‌وزیر انگلیس در امور برکسیت انجام خواهد شد تا آن‌ها تلاش‌های آخر خود را نیز برای خروج از بن‌بستِ مذاکرات و رسیدن به چارچوب توافق، صورت دهند.

گفتنی است هفته گذشته بارنیه به انگلیس هشدار داده بود تا زمانی که موضع دولت لندن درباره مسائل کلیدی و مورد مناقشه، روشن نشود پیشرفتی در مذاکرات مشاهده نخواهد شد. البته دیوید فراست نیز در اظهارنظری تند پاسخ بارنیه را داده و گفته است که دولت انگلیس تحت فشار و طبق جدول زمان‌بندی تعیین شده از سوی اروپا رفتار نخواهد کرد.

چنانچه مذاکرات پیش رو، که قرار است از هفتم سپتامبر (دو هفته دیگر) آغاز شود به نتیجه نرسد، احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به مراتب بیشتر خواهد بود.

در همین راستا یک دیپلمات اروپایی به نشریه تایمز گفت: «خروج از بن‌بست مذاکرات مسئله‌ای دشوار خواهد بود. هر دو طرف نسبت به آینده مذاکرات بدبین هستند. چنانچه دیوید فراست از مواضع خود کوتاه نیاید حصول توافق بعید خواهد بود.»

به گفته این دیپلمات: «این بار مذاکرات به طرزی حتمی در معرض شکست قرار دارد.»

«ناتالی لویزو» نماینده فرانسه در پارلمان اروپا، نیز گفته است: «زمان زیادی برای مذاکرات پیش‌رویمان نیست و احتمال شکست رایزنی‌ها با ریسک بالایی روبه‌رو است.»

این اولین بار است که دو طرف احتمال شکست مذاکرات را تا این حد بالا ارزیابی می‌کنند. به پیش‌بینی کارشناسان اگر دوره گذار برکسیت  [زمانی که انگلیس بدون داشتن حق رای تابع قوانین اروپا است] بدون توافق خاتمه یابد، روابط دو طرف آسیب بسیاری را متحمل خواهد شد.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک گفت. البته تا آخر سال جاری میلادی این کشور تابع قوانین دوره گذار است. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان اتحادیه و لندن متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار