تکرار اتهام‌زنی‌های پمپئو به سازمان جهانی بهداشت در سفرش به انگلیس

وزیر خارجه آمریکا در ملاقاتی خصوصی با مقامات انگلیس مدعی سیاسی بودن اقدامات سازمان بهداشت جهانی شد و آن را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ملاقاتی خصوصی که با مقامات انگلیس داشت به سازمان جهانی بهداشت حمله لفظی کرده و مدعی تمایلات سیاسی این سازمان شد.

به گفته افراد آگاه، پمپئو در ادعا‌های خود سازمان جهانی بهداشت را تحت کنترل چین دانسته و مدعی شد این سازمان در مرگ بیماران کروناییِ انگلیس از مقصران اصلی بوده است.

او در این جلسه مدعی شد به قطعیت می‌تواند بگوید «تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با چینی‌ها تبانی کرده تا به ریاست این نهاد برسد. او در ادامه صحبت‌هایش گفت سازمان جهانی بهداشت «سازمانی سیاسی است و نه علمی».

او در ادامه خطاب به مقامات انگلیس گفت: «به دلیل همین معامله است که انگلیسی‌ها جانشان را از دست دادند.»

همچنین پمپئو در صحبت‌هایش در این جلسه خصوصی از مقامات انگلیس نیز خواسته تا موضعی مانند آمریکا در قبال سازمان جهانی بهداشت داشته باشند.

برخی معتقدند این اظهارات وزیر خارجه آمریکا جهت ترغیب این کشور برای همکاریِ پسا برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) است.

در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: «سازمان جهانی بهداشت از این ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا بی‌اطلاع است و ما هرگونه اظهارنظر بی اساس را رد می‌کنیم. سازمان از همه کشور‌های دنیا می‌خواهد تا تنها روی مقابله با این ویروس مرگبار تمرکز کنند.»

ماه گذشته کاخ سفید به طور رسمی از خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت خبر داد. پیش از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بار‌ها این سازمان را به خروج تهدید کرده بود. او سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین و همچنین واکنش ضعیف در برابر شیوع ویروس کرونا متهم کرده بود.

البته این رفتار ترامپ و کاخ سفید واکنش‌های بسیاری نیز به همراه داشت به طور مثال، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از این تصمیم دونالد ترامپ انتقاد تندی داشته و آن را تصمیمی بی‌معنی خوانده است.

همچنین وندی شرمن، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این اقدام ترامپ، در پیامی توئیتری نوشت این کشور با خروج از سازمان جهانی بهداشت، خود را منزوی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار