تدوین برنامه برای صیانت هرچه بیشتر از حقوق کودکان

کمیته و پایش ارزیابی حقوق کودک برنامه هایی در راستای صیانت هرچه بیشتر از حقوق کودکان تدوین کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، اسفندیارضیائی ، مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان گیلان  و مسئول کمیته پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان گفت: در نخستین نشست اعضای کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک   فعالیت‌های انجام شده دستگاه‌های عضو و هم‌چنین، ترسیم برنامه‌های این کمیته در حوزه صیانت از حقوق کودکان تدوین و بررسی شد.

او با بیان اینکه  صیانت از حقوق کودک یک ضرورت است ، افزود:  پاسداشت حقوق کودک به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه، همواره از دغدغه‌های بشر در تمامی اعصار بوده و تاریخچه‌ای به درازای خلقت بشردارد.

مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان گیلان ، به جایگاه حقوق کودک از منظر دین مبین اسلام و بزرگان دین اشاره و با مبنا دانستن احترام متقابل و رعایت حقوق بشر در اسلام‌گفت: در این میان، صیانت از حق کودک دارای جایگاه رفیعی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با توجه به تکیه‌گاه‌های اعتقادی و جمهوریت این نظام، لازمه‌ی تعالی است.

ضیایی افزود: دوری‌گزینی از به‌کارگیری جمله‌های شعاری و عملیاتی‌سازی ایده‌های سازنده در مسیر ارتقای جایگاه کودک درجامعه اسلامی امری ضروری است.

او  در این ارتباط با مهم ارزیابی‌کردن هویت‌بخشی به کودکان و تبیین جایگاه این سرمایه‌های ارزش‌مند ایران اسلامی برای خانواده‌ها گفت: برای تحقق این امر نیازمند مهارت‌آموزی به کودک و پیش‌گیری از بهره‌کشی اقتصادی از کودکان هستیم.

مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان گیلان  افزود: پایدار‌سازی حقوق کودک درجامعه و اجرای برنامه‌های متناسب با نیاز‌های این نسل، از اولویت‌های دست‌اندرکاران است و این مهم نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فعال در این زمینه و هم‌گرایی و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر متولیان این حوزه است.

اسفندیار ضیایی با  ارایه‌گزارشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری در حوزه صیانت از حقوق کودک و هم‌چنین ارایه‌ خدمات فرهنگی نشاط‌بخش در روز‌های مواجهه با ویروس کرونا، بر تدوام اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راستای صیانت از حقوق کودک و نوجوان تاکید کرد.

او از راه‌اندازی کاروان پیک‌امید کانون در مناطق شرقی، غربی و جنوبی استان، ارایه‌ خدمات فرهنگی در قالب پیک امید مجازی و هم‌چنین خدمات دهی کتاب‌خانه‌های سیار این مجموعه به کودکان و نوجوانان روستایی و کم‌برخوردارشهری هم خبر داد و گفت: تخصصی‌سازی مراکز کانون، راه‌اندازی اتاق بازی و انتشار فراخوان‌های کشوری و استانی و فعالیت برخی از مراکز این نهاد برای تولید ماسک و سایر لوازم بهداشتی در زمان شیوع ویروس کرونا است.

در  ادامه‌ این نشست  نمایندگانی از اموربانوان و خانواده استانداری، آموزش و پرورش، معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و هم‌چنین، سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت ،  گزارش‌ عملکرد و  ایده‌های سازنده برای پیش‌برد هرچه بهتر برنامه‌های کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک را بیان کردند.

 کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک ازجمله کمیته‌های چهار‌گانه «حقوقی و قضایی»، «آموزش و اطّلاع‌رسانی»، «حمایتی و هماهنگی» و «پایش و ارزیابی حقوق کودک» کنفوانسیون حقوق کودک است که مسئولیت این کمیته‌ها را به ترتیب،مدیران کل و نمایندگان دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برعهده‌دارند.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.