نقش ماما تنها در اتاق زایمان خلاصه نمی‌شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: نقش ماما تنها در اتاق زایمان و زایمان طبیعی خلاصه نمی‌شود و این نگاه حداقلی به ماماها می‌تواند آسیب رسان باشد.

علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اطمینان از ظرفیت خوب علمی و مهارتی موجود در ماماهای کشور، تصریح کرد: متاسفانه بهره کافی از این ظرفیت موثق در حوزه سلامت نمی‌شود در حالی که از منظر اقتصادی، اجتماعی، افزایش کیفیت وضعیت شاخص‌های سلامت، ترویج زایمان طبیعی‌، و بالا بردن سطح سلامت بانوان ایرانی، ماماها شایستگی و استحقاق خوبی برای ورود به این مهم را داشته  و می‌توان بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد.

وی افزود‌: در سازمان نظام پزشکی، خانه اصلی همکاران ماما، عمدتا مسائل تلخ صنفی‌شان مورد توجه واقع می‌شود و فکر می‌کنم زمان خوبی است که به بازبینی نقش ماماها در کشور نیز توجه شود.

به گفته وی در مطالعه‌ای تطبیقی انجام شده، کمترین تکلیف برای ماماها در حوزه سلامت تعریف شده  و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته چون انگلستان، بالاترین وظیفه حوزه سلامت برای ماماها تعریف شده است. اگر چنین اتفاقی در کشورمان رخ دهد، بیکاری و اشتغال ماماها به عنوان دغدغه مزمن آزاردهنده حذف خواهد شد.

نظام پزشکی پیگیر بستن قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماماها
وی با تاکید بر اینکه در نظام پزشکی محور و شالوده مشکلات ماماها در نظام سلامت، استفاده بهینه از ظرفیت آن‌ها است، گفت: نظام پزشکی پیگیر بستن قرارداد بیمه‌ها با ماما، افزایش تعداد اقلام دارویی در نسخ دارویی آن‌ها، درخواست سونوگرافی توسط ماماها و اعتبار آن توسط سازمان‌های بیمه‌گر و نقش مستقل آن‌ها در پزشک خانواده است.

برنامه مدونی برای بهره گیری از دانش آموختگان مامایی نداشتیم
وی با بیان اینکه آموزش مهارتی همکاران حوزه سلامت و تشخیص به موقع و زودرس دو محور اصلی این مهم است، تاکید کرد: متاسفانه علی رغم پیشینه حرفه‌ای گروه مامایی در کشور، سال‌های متمادی حضور حرفه‌ای این گروه از دانش آموختگان حوزه سلامت در عرصه سلامت حداقل بوده و هیچ گاه از ظرفیت حرفه‌ای و اجتماعی آنها در حوزه سلامت بهره نبردیم.

رئیس کل نظام پزشکی عدم اشتغال مقتضی، پایین بودن سطح اشتغال در ماماها و بیکاری آن ها را مسئله مزمن آزار دهنده عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برنامه مدونی برای بهره جستن از دانش آموختگان این گروه در حوزه سلامت نداشتیم که موجب بروز خلا‌های بسیار زیادی در حوزه سلامت برای بانوان ایرانی و توجه کمتر به آن ها شده است.

وی در خصوص نقش ماماها در سن بلوغ دختران و تجربه طوفانی از مسائل هورمونی، اجتماعی، روان شناختی و خانوادگی آنها خاطرنشان کرد: مشاوره منطقی به دختران جوان قبل از بلوغ و طی کردن دوران بسیار پر فراز و نشیب بلوغ، از خلاهای بزرگ نظام سلامت ماست که تقریبا هیچ برنامه مدونی برای آن تدوین نشده است.

زالی اضافه کرد: در یائسگی نیز مانند بلوغ، طوفانی از مشکلات هورمونی، اجتماعی و غیره وجود دارد و به علت عدم وجود برنامه‌ای مدون، از ظرفیت گروه مامایی بهره مند نشده‌ایم در حالی که می‌توان در سرطان پستان، در زمینه الگوی غذایی، ورزش، تغییر وزن و فاکتورهای خطر در دوران یائسگی، قبل و پس از آن از ماماها بهره برد.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار