تشخیص ٥٠ درصدی سرطان سینه در ایران

رئیس موسسه پیشگیری از سرطان گفت: تشخیص زودرس سرطان سینه در دنیا با آمار ٨٥ درصدی صورت می‌گیرد كه این رقم در كشور ما به حدود ٥٠ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد هادی زاده فوق تخصص جراحی سینه و رئیس موسسه پیشگیری از سرطان در اولین سمینار سراسری تبیین نقش ماماها در پیشگیری و تشخیص سرطان سینه، در توضیح سه سطح پیشگیری أولیه، ثانویه و ثالثیه سرطان سینه گفت: سطح اولیه پیشگیری‌، رفتارهایی است كه در جامعه پیش می‌گیریم تا شانس ابتلا به سرطان را پایین آوریم. در سطح ثانویه تشخیص زودرس مطرح است كه بهترین اقدام در این سطح آگاهی رسانی و معاینه توسط بیمار تعریف می شود در سطح سوم نیز زمان تشخیص بیماری مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه یكی از بهترین افراد در سیستم بهداشتی، ماماها هستند، ادامه داد: اگر بتوان علم آنها را به روز كرد و  افزایش داد، كمك بزرگی به تشخیص زودرس سرطان سینه می‌شود. این امر موجب درمان بهتر با هزینه‌ی كمتر و كیفیت زندگی بهتر می شود.

هادی زاده سرطان سینه را اولین سرطان شایع در زنان دانست و افزود: در ایران در هر سال ١٠ هزار نفر درگیر این بیماری می‌شوند و در دنیا به ویژه كشورهای پیشرفته‌، این آمار ٢ تا ٣ برابر است و پیش بینی می‌شود تا ١٠ الی ١٥ سال آینده، به علت افزایش میانگین‌، رفتارهای بد تغذیه ای و كم تحركی‌، آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران ٢ تا ٣ برابر شود.

وی با اشاره به اینكه در دنیا سرطان سینه ٨٥ درصد با تشخیص زودرس انجام می‌شود، بیان كرد: این آمار در ایران حدود ٥٠ درصد است به این معنی كه ابتلا به سرطان سه هزار و ٥٠٠ خانم در سال دیر تشخیص داده می‌شود و از درمانهای مناسب و كم خطر محروم می‌شوند اما اگر این بیماری زود تشخیص داده شود شانس شیمی درمانی و حذف سینه كاهش می‌یابد و در مقابل كیفیت و طول عمر افزایش می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار