قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشور‌های مختلف

به گفته ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA)، این قدرتمندترین طوفان خورشیدی ۲۰ سال گذشته است.

ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA) از رسیدن زودتر از حد انتظار یک طوفان خورشیدی قدرتمند و نادر به زمین خبر داد که قدرتمندترین طوفان ژئومغناطیسی ۲۰ سال گذشته محسوب می‌شود. این پدیده آب‌و‌هوایی در برخی مناطق زمین، ازجمله اروپا و حتی بخش‌های جنوبی آمریکا باعث ایجاد شفق قطبی شده است و به گفته کارشناسان، می‌تواند برق و ارتباطات الکترونیکی را مختل کند.

طبق گزارش NOAA، طوفان خورشیدی مذکور می‌تواند در جنوب ایالات متحده و ایالت‌هایی مانند «آلاباما» و «کالیفرنیای شمالی» نیز پدیده شفق قطبی را ایجاد کند. اما پیش‌بینی آن دشوار بوده و کارشناسان تأکید کرده‌اند که این پدیده بیشتر شبیه به پاشیدن رنگ‌های مایل به سبز جلوه خواهد داشت. همچنین این طوفان با عنوان G۵ طبقه‌بندی شده که قدرتمندترین سطح طوفان‌های ژئومغناطیسی است.

تأثیر طوفان خورشیدی بر زمین

قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشور‌های مختلف
NOAA به اپراتور‌های نیروگاه‌ها و فضاپیما‌های در مدار هشدار داده است تا اقدامات موردنیاز را انجام دهند و همچنین به آژانس مدیریت اضطراری فدرال نیز هشدار داده است. بااین‌حال، «راب استینبرگ»، دانشمند مرکز پیش‌بینی آب‌و‌هوای NOAA اعلام کرده که مردم عادی مجبور به انجام اقدامات خاصی نیستند.

در هشدار NOAA آمده است:
«مشکلات گسترده‌ای در زمینه کنترل ولتاژ و سیستم حفاظتی ممکن است رخ دهد. برخی از سیستم‌های شبکه ممکن است دچار فروپاشی کامل یا خاموشی شوند. ترانسفورماتور‌ها ممکن است آسیب ببینند.»

به گفته NOAA، حتی زمانی که طوفان تمام شود، سیگنال‌های ماهواره‌های GPS و گیرنده‌های زمینی ممکن است مختل یا گم شوند. البته تأثیر آن بر ماهواره‌های ناوبری نباید چندان طولانی باشد.

خورشید از روز چهارشنبه شراره‌های بسیار قدرتمندی تولید کرده است که این امر منجر به حداقل هفت انفجار پلاسما شده است. هر کدام از این فوران‌ها - که به‌عنوان پرتاب جرم تاجی شناخته می‌شوند - می‌توانند حاوی میلیارد‌ها تن پلاسما و میدان مغناطیسی از جو بیرونی خورشید یا تاج آن باشد.

آخرین طوفان ژئومغناطیسی سطح G۵ که در اکتبر ۲۰۰۳ رخ داده بود، منجر به قطع برق در سوئد و آسیب‌رساندن به ترانسفورماتور‌ها در آفریقای جنوبی شد. همچنین شدیدترین طوفان خورشیدی ثبت‌شده در تاریخ، به سال ۱۸۵۹ مربوط می‌شود که باعث ایجاد شفق قطبی در آمریکای مرکزی و حتی بخش‌هایی از هاوایی شد.

منبع: دیجیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار