کشف سیاره‌ای از الماس که بعد از نابودی جو خود جوی جدید تشکیل می‌دهد

ستاره شناسان سیاره‌ای از الماس را کشف کرده اند که بعد از از دست دادن جو خود جوی جدید تشکیل می‌دهد.

ستاره شناسان کشف کرده اند که سیاره‌ای از گدازه داغ متشکل از الماس، پس از اینکه ستاره آن جو اول خود را نابود کرده، برای خود جوی جدید ایجاد کرده است. این سیاره که Cancri۵۵e نام دارد، در فاصله ۴۱ سال نوری از منظومه شمسی بوده، عرض آن تقریباً دو برابر عرض زمین و جرم آن تقریباً نه برابر بیشتر از سیاره ماست.

در میان گروه سیارات خارج از منظومه شمسی «سیاره‌های فراخورشیدی» که دانشمندان طی سال‌ها فهرست‌بندی کرده‌اند، این دنیا به عنوان «ابر زمین» طبقه‌بندی شده است، به این معنی که جرم آن بزرگ‌تر از زمین است، اما از سیاراتی مانند نپتون و اورانوس بسیار سبک‌تر است.

این سیاره فراخورشیدی آنقدر متراکم است که اخترشناسان تصور می‌کردند که بیشتر از کربنی تشکیل شده است که با الماس فشرده شده است.

این سیاره فراخورشیدی همچنین تنها ۱.۴ مایل (۲.۳ کیلومتر) از ستاره خورشید مانند خود، ۵۵ Cancri A فاصله دارد.

این نزدیکی به این معنی است که ۵۵ Cancri e تقریباً هر ۱۷ ساعت زمین یک بار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد و دمای سطح داغ آن حدود ۴۴۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۲۴۰۰ درجه سانتیگراد) است.

بنابراین، تشعشع ستاره ۵۵ Cancri e از جو اصلی یا اولیه‌اش حذف شد، درست مانند سیارات سنگی دیگری که در چنین مجاورتی به دور ستاره‌های خود می‌چرخند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک لایه ضخیم از گاز‌ها در اطراف سیاره وجود دارد، به این معنی که ممکن است جو دوم ایجاد شده باشد، و دانشمندان معتقدند که می‌دانند چگونه این اتفاق افتاده است.

رنیو هو، یکی از اعضای تیم و محقق در موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) گفت: ما انتشارات حرارتی از این سیاره سنگی را اندازه گیری کرده ایم؛ اندازه گیری‌ها نشان می‌دهد که این سیاره دارای جوی بزرگ است.

وی افزود: احتمال لایه جوی با انتشار گاز‌ها از مناطق داخلی صخره‌ای ۵۵ Cancri e، پشتیبانی می‌شود. ما معتقدیم این اولین اندازه گیری جو ثانویه در یک سیاره فراخورشیدی سنگی است.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: سیارات ، زمین ، الماس ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس این جیمزوب چه غلطی داره میکنه یه عکس دقیق ازش بده ببینیم این کره الماس چه شکلیه
آخرین اخبار