استانداردسازی مراکز مجری برنامه پزشک خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت از استانداردسازی 3 هزار و 848 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده با استفاده از اعتبار 194 میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش یازدهمین سال اهدای طرح پزشک خانواده گفت: برنامه‌ی طرح تحول سلامت به همت رییس جمهور، وزارت رفاه و بهداشت در راستای تحقق عدالت در سلامت به معنای دسترسی و بهره‌مندی، حفاظت مالی از مردم، مشارکت و توانمندسازی و همچنین همکاری میان‌بخشی و استفاده از تکنولوژی مناسب آغاز شد.

وی ادامه داد: ما در ابتدا وضع موجود را بررسی و برنامه پزشک خانواده را آسیب‌شناسی کردیم. با 7 برنامه و 8 پروژه در سال 93 این طرح آغاز شدو به پانزده برنامه و ده پروژه رسید. تقاضا برای خدمت رو به افزایش است و کمبود منابع انسانی، هزینه‌های رو به افزایش، پایدار ماندن منابع و دغدغه‌ی تأمین آن یکی از مشکلات دولت است.

سیاری با اشاره به این که اجرای نظام ارجاع از نیازهای دولت است، افزود: تأمین نیرو، منابع مالی، ساماندهی نظام پرداخت، آموزش مستمر، امکانات زندگی و تجهیزات و ارائه بسته خدمت و پرونده سلامت الکترونیک، اجرای نظام ارجاع و فرهنگ‌سازی برای منزلت و امنیت شغلی در موضوع پزشک خانواده نیاز است.

وی به اصلاح الگوی رفتار مردم در راستای حرکت از یک مسیر مشخص برای درمان تأکید کرد و گفت: رفتار حرفه‌ای تیم پزشکی، حق انتخاب و اختیار دادن به مردم، رازداری و صداقت از جمله وظایف حوزه درمان است.

سیاری پزشک خانواده را سرمایه بزرگی خواند و گفت: در صدد حل مشکلات و کنترل هزینه و بهبود کیفیت رفتار مردم هستیم برای اجرای این طرح در سال 92 اعتبار اختصاص یافته 450 میلیارد تومان بود و در سال 93 این اعتبار چهار برابر شد. به کمک این اعتبار توانستیم 2 هزار و 200 پزشک خانواه تأمین کنیم که در مجموع تعداد پزشکان خانواده به 6هزار و 600 پزشک رسید.

وی افزود: آمار افراد مبتلا به دیابت در سال 93 در روستاها 950 هزار نفر اعلام شد که 397 هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند و 85 درصد این تعداد تحت مراقبت قرار گرفتند. همچنین در عرض 10 سال شاهد 6 برابر شدن موارد کمبود ویتامین D بودیم که دو برنامه افزودن این ویتامین به شیر و آرد و مکمل‌یاری را اجرا کردیم. آمار متبلایان پرشفاری خون نیز در روستاها به 2 میلیون و 850 هزار نفر می‌رسد که 948 هزار نفر آنها تاکنون شناسایی شده‌اند.

سیاری آمار افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند را 2 هزار و 590 نفر اعلام کرد و گفت: در خصوص مشکلات دهان و دندان 5 میلیون و 151 هزار نفر درگیر هستند که از این تعداد 4 میلیون و 448 هزار و 256 نفر تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: 3 هزار و 848 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده بودند. که با تأمین اعتبار 194 میلیارد تومانی بهبود استاندارد شده‌اند. 3 هزار و 121 محل زیست‌پزشک داریم که با اعتبار 107 میلیارد تومانی تعداد 2 هزار و 574 مورد استاندارد سازی شده‌اند. همچنین پرونده سلامت الکترونیک در 20 دانشگاه نصب شده و پایگاه اطلاعات روستایی آماده به کار است.

سیاری در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران بیان کرد: 311 مرکز داشتیم که 924 مطب تحت عنوان پایگاه سلامت با بخش خصوصی قرارداد بستند و مشغول به فعالیت هستند. به ازای دو تا سه هزار جمعیت در این پایگاه‌ها یک کارشناس مسئول داریم.

کم تحرکی و تغذیه دو عامل خطر سلامت مردم
سیاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به تغییراتی که طرح پزشک خانواده طی این یازده سال با آن مواجه بوده گفت: در بخش روستایی که از سال 84 این طرح را آغاز کردیم با فراز و نشیب های زیادی روبرو بودیم و هنوز هم مشکلات زیادی وجود دارد. کمبود منابع مالی از طریق اختصاص یک درصد ارزش افزوده توسط دولت به این طرح جبران شده است. به طوری که تاکنون 2 هزار و 200 پزشک خانواده و 505 ماما تأمین کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر 4 هزار روستایی یک پزشک مشغول به کار است که در گذشته این میزان به ازای هر 4300 روستایی یک پزشک بود. امروزه مشکل اصلی روستاییان بیماری‌های غیرواگیر است که با آموزش‌های تدریجی اقدام به کنترل کرده‌ایم و در صدد هستیم بسته‌های خدمت و پرونده سلامت الکترونیک را ادغام کنیم.

وی تصریح کرد: دو عامل عمده‌ای که سلامت انسان را تهدید می‌کند کم تحرکی و تغذیه ناسالم است، در پی کنترل این عوامل نیروهای کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت و کارشناس روان را در پایگاه‌های سلامت شهرهای فارس و مازندران استخدام کردیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار