تنها 15 درصد خدمات درمانی باید به متخصصان ارجاع شود

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت : در خصوص پزشکان عمومی کمی بی مهری شده است و حداکثر 15 درصد خدمات درمانی نیاز به مراجعه به متخصص دارند.

دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : پزشکان عمومی سنگ بنای نظام هستند. بیشترین خدمات به خصوص خدمات سطح اول از سوی پزشکان عمومی ارائه می‌شود و این که آنها را توانمند ندانیم بی‌انصافی است. در جامعه این‌گونه القا شده که برای دریافت هر نوع خدمت بهتر است، به متخصص مراجعه شود درحالی‌که این اتفاق اشتباهی است که حتی در کشورهای دیگر هم اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود : برخلاف تصور عموم، پزشکان عمومی در ارائه خدمات عمومی تبحر بیشتری دارند و ارائه این خدمات برای متخصصان دشوارتر است.

جهانگیری با اشاره به تلاش سازمان نظام پزشکی برای ارائه خدمات سطح اول از سوی پزشکان عمومی، ماماها و دیگر اعضای حوزه نظام سلامت اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توان پزشکان عمومی را در این جایگاه نگه داشت و از تقاضای پزشکان برای متخصص شدن کاست، متناسب‌سازی درآمدهاست. ویزیت پزشک عمومی شاید یک‌پنجم یک پزشک متخصص باشد اما درآمدش نه یک‌پنجم متخصص بلکه نهایتا باید 30 تا 40 درصد کمتر از درآمد متخصصان باشد که یکی از راه‌های تحقق این امر تعریف ارزش نسبی خدمات است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در خصوص آمارها خاطر نشان کرد : طبق آمارها حداقل 85 درصد خدمات درمانی که از سوی مردم تقاضا می‌شود نیازی به مراجعه به متخصصان ندارد و در بالاترین سطح تنها 15 درصد خدمات نیاز به ارجاع دارند. باید توجه داشت که این رقم در بعضی کشورها 7 درصد و میانگین جهانی ارجاع به متخصصان تنها 10 درصد است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار