معرفی محصولات استراتژیک راه دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی در داخل و خارج از کشور معرفی و توسعه داده می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه بررسی نحوه صدور مجوز احداث بارگاه زرشک و عناب استان با بیان اینکه خراسان جنوبی خواستگاه اصلی زرشک و عناب است گفت: در نمایشگاه‌های تخصصی و کشاورزی در تهران غرفه‌های ویژه‌ای به خراسان جنوبی اختصاص داده می‌شود تا بتوانند محصول شان را به بازار‌های جهانی معرفی و برای ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به استان خراسان جنوبی نیز مقرر شد تیم‌های کارشناسی و مدیریتی و کارشناسی به کشور‌های پیشرو مثل چین و آذربایجان اعزام شوند.

سالم پور افزود: برای بهبود عملیات تولید تا عرضه این محصولات مهم، تیم کارشناسی از وزارتخانه جهاد کشاورزی از باغات پسته، زرشک، عناب و سایر میوه‌های سردسیری و خشک شهرستان‌های خوسف، بیرجند، قائنات و سرایان بازدید کرد و از نزدیک با پتانسیل‌ها آشنا شد.

او در خصوص تعیین تکلیف صدور مجوز‌های احداث بارگاه‌های زرشک و عناب، این حوزه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی تفویض می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به هرس و تغذیه باغات زرشک و عناب گفت: عملیات اصولی هرس در باغات زرشک و عناب در فصل آن، با حضور تیم‌های تخصصی از سراسر کشور انجام خواهد شد.

سالم پور عنوان کرد: برای ایجاد مجموعه ارقام زرشک که رتبه نخست کشور را دارد، اعتبار و برنامه‌ای در نظر گرفته شده و فاز عملیاتی آن در ۵ هزار متر مربع انجام خواهد شد.

او ادامه داد: برای باغات انگور و پسته که سازگاری دارند نیز این اقدام کلکسیون و مجموعه صورت خواهد گرفت و تقویت خواهد شد.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت از آموزش کارشناسان و بهره برداران خبر داد و افزود: با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی، کارشناسان و بهره برداران زیر نظر اساتید و محققان برجسته کشوری و دانشگاهی در استان آموزش می‌بینند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم با تاکید بر شناساندن جایگاه محصولات زرشک و عناب گفت: برگزاری جشنواره ملی زرشک در سال گذشته در استان تاثیر بسزایی در جذب سرمایه گذاری و معرفی این محصول داشت و امسال نیز به دنبال توسعه صادرات این محصول و احداث بارگاه‌های مناسب هستیم.

جعفری افزود: تا کنون دو بارگاه زرشک در افین و زهان واگذار شده و در سایر نقاط نیز در نظر گرفته شده تا مجتمع‌ها واگذار شود.

او گفت: ۵۰۰ وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت این بارگاه‌ها مقرر شده تا با مشارکت سرمایه گذار و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) احداث شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.