اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری منتشر شد

کاوشگر جونو ناسا اولین تصاویر سه بعدی از لکه‌های قرمز و طوفان‌های قطبی مشتری را به زمین فرستاد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ کاوشگر جونو ناسا که به دور سیاره مشتری می‌چرخد، تصویر کاملی را از ویژگی‌های درونی این سیاره به زمین فرستاده است. این تصاویر لکه‌های قرمز و همچنین طوفان‌های قطبی سیاره مشتری را به صورت سه بعدی نشان می‌دهند.

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا در مقر آژانس واشنگتن گفت:"این مشاهدات جدید جونو، گنجینه‌ای از اطلاعات جدید در مورد ویژگی‌های مرموز قابل مشاهده مشتری را باز می‌کند". 

براساس گزارش‌ها، جونو در سال ۲۰۱۶ وارد مدار مشتری شد؛ گفته شده این فضاپیما  مذکور در طول این مدت 37 بار از بخش‌های درونی سیاره مشتری عکس گرفته و به آزمایشگاه‌های ناسا فرستاده است.

اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی و نویسنده اصلی مقاله ژورنال ساینس در مورد عمق گرداب‌های مشتری که توسط این فضاپیما ضبط شده، می‌گوید: "جونو، ما را با حقایقی غافلگیر کرد که  نشان می‌دهد؛ پدیده‌های جو مشتری عمیق‌تر از حد انتظار است. اکنون، ما با قرار دادن تصاویر مربوطه کنار هم  توانستیم نحوه عملکرد جو زیبا و خشن مشتری را به صورت سه بعدی مشاهده کنیم."

تصاویر جدید این فضاپیما نشان می‌دهد که طوفان‌های مشتری  در بالا گرم‌تر و چگالی جوی کمتری دارند، در حالی که در پایین سردتر هستند و چگالی بالاتری دارند. آنتی سیکلون‌ها که در جهت مخالف می‌چرخند، در بالا سردتر، اما در پایین گرمتر هستند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که این طوفان‌ها بسیار بلندتر از حد انتظار هستند، برخی از آن‌ها تا ۱۰۰ کیلومتر و برخی دیگر، از جمله لکه قرمز بزرگ، بیش از ۳۵۰ کیلومتر امتداد دارند. این کشف شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که گرداب‌ها  باعث تشکیل ابرها می‌شوندو سپس زیر عمقی که نور خورشید جو را گرم کرده، می‌پوشاند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: سیاره مشتری ، هوا فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار